Betrokkenheid medewerkers

Bakkers-in-bedrijf_jannes_schuiling-210x300

Het begint met een helder en duidelijk gedefinieerde bedrijfsdoelstelling. En een team medewerkers dat op hoog niveau kan en wil presteren. Wat de organisatie nodig heeft, zijn mensen die zichzelf volledig willen geven. Dit is niet eenvoudig af te dwingen. Maximale inzet van uw medewerkers wordt bereikt als zij zich volledig betrokken voelen bij uw organisatie. De organisatie heeft haar eigen definitie van succes, maar individuele medewerkers ook. Dit laatste is gebaseerd op persoonlijke waarden, doelen, ambitie, drijfveren en overige dingen die zij belangrijk vinden in het leven. Dit is heel persoonlijk, maar voor alle medewerkers geldt dat zij streven naar maximale tevredenheid: ‘What’s in it for me?’.

Volledige betrokkenheid

Kortom: organisaties streven hun eigen doelstellingen na, maar medewerkers ook. Dit komt samen in de functie die iemand vervult. De functie vraagt om maximale inzet van de medewerker en de medewerker wil tevreden zijn. Als dit in balans is, is er sprake van volledige betrokkenheid van de medewerker. Beide partijen zijn tevreden. Deze balans is niet altijd vanzelfsprekend. Zo zijn er medewerkers die onvoldoende presteren of medewerkers die ontevreden zijn over hun functie of over de organisatie waarin zij werken. Bovendien zijn er verschillen niveaus van tevredenheid. Volledig betrokken medewerkers zijn degenen die maximaal tevreden zijn en een maximale bijdrage leveren aan de doelstelling van de organisatie.

Er zijn ook medewerkers die maximaal tevreden zijn, maar weinig bijdragen aan de organisatie. Dit kan worden veroorzaakt door het feit dat zij onvoldoende op de hoogte zijn van de richting die de organisatie opgaat. Of omdat ze niet goed weten wat de functie van ze vraagt. Misschien werken deze medewerkers wel hard, maar niet aan belangrijke taken. Er zijn ook mensen die onzichtbaar zijn in de organisatie en zo de kans hebben om onder te presteren.

Ontevreden

Een andere categorie medewerkers presteert goed, maar is ontevreden over hun werk. Deze groep medewerkers verdient vooral uw aandacht, omdat zij waardevol zijn voor de organisatie. Zij leveren een positieve bijdrage aan uw organisatie. Maar u loopt het risico dat deze medewerkers vertrekken of uiteindelijk stoppen met het leveren van een positieve bijdrage. Ze voelen zich onvoldoende gewaardeerd. Als u niet oplet, betaalt u in beide gevallen een te hoge prijs. De groep die helemaal niet betrokken is, bestaat uit medewerkers die niet tevreden zijn, maar ook niet presteren. Niemand schiet hier iets mee op. Als ondernemer loopt u het risico dat zij de overige medewerkers negatief beïnvloeden. Het is aan te raden om hierop actie te ondernemen. Een laatste categorie medewerkers is de ‘bijna betrokken medewerkers’. Een belangrijke groep vanwege de grootte ervan. In de meeste organisaties is deze populatie het grootst. Deze medewerkers leveren een gemiddelde bijdrage en zijn gemiddeld tevreden. Ze zijn beter te ontwikkelen dan zij die in het geheel niet betrokken zijn. Deze categorie heeft minder aandacht van u nodig dan andere categorieën die over minder betrokkenheid beschikken.

Ik hoop dat u na het lezen van deze bijdrage uw medewerkers herkent in de bovengenoemde categorieën. En of ze nu minimaal of optimaal betrokken zijn: U als manager bent hoe dan ook belangrijk voor ze!

Lees ook
Kleur bekennen

Kleur bekennen

In mijn werk maak ik gebruik van de drijfverenanalyse van Profile Dynamics. Deze zijn gebaseerd op het werk van de Amerikaanse docent psychologie, dr. Clare W. Graves. Door de analyse help ik ondernemers en managers inzicht te krijgen in hun eigen drijfveren, die van hun medewerkers, hun teams en bedrijven. De zeven waardenstelsels worden uitgedrukt...

Inlevingsvermogen

Inlevingsvermogen

Onlangs was een bekende winkelketen in het nieuws vanwege het feit dat zij tijdens een stoomcursus over klantprofielen stigmatiserende plaatjes gebruiken. Mij gaat het hier niet om de ethische discussie die hierover is losgebarsten, maar om het feit dat ondernemers, bedrijven en marketeers veel belang hechten aan het definiëren en analyseren van...

Jaareindetips

Jaareindetips

Het kabinet heeft zijn nieuwe plannen voor de komende jaren weer gepresenteerd en ter behandeling aangeboden aan de Tweede Kamer. Hoe kunt u als ondernemer hier gebruik van maken en belasting besparen? Door nog voor het einde van het jaar in actie te komen! BTW van 6% naar 9% De tariefsverhoging geldt voor alle leveringen en diensten die vanaf 1 januari...

Bakker/ operator productie omgeving Nijmegen

Bakker/ operator productie omgeving Nijmegen

Wat ga je doen?Als operator productie draag je zorg voor de producten die worden bereidt in deze bakkerij. We zijn per direct op zoek naar een ervaren bakker/ operator...

Leerling BBL Artisanaal

Leerling BBL Artisanaal

Wat ga je doen?Gaat er voor jou niets boven de geur van pasgebakken brood? Voor de artisanale bakkerij zijn wij per direct op zoek naar een leerling BBL. Dagelijks...

Verkoopmedewerker omgeving Groningen

Verkoopmedewerker omgeving Groningen

Wat ga je doen?Heb jij altijd al heerlijke brood- en banketproducten willen verkopen? Dan is dit je kans! Een ambachtelijke bakkerij, met meerdere winkels in de...