Betrokkenheid medewerkers

Bakkers-in-bedrijf_jannes_schuiling-210x300

Het begint met een helder en duidelijk gedefinieerde bedrijfsdoelstelling. En een team medewerkers dat op hoog niveau kan en wil presteren. Wat de organisatie nodig heeft, zijn mensen die zichzelf volledig willen geven. Dit is niet eenvoudig af te dwingen. Maximale inzet van uw medewerkers wordt bereikt als zij zich volledig betrokken voelen bij uw organisatie. De organisatie heeft haar eigen definitie van succes, maar individuele medewerkers ook. Dit laatste is gebaseerd op persoonlijke waarden, doelen, ambitie, drijfveren en overige dingen die zij belangrijk vinden in het leven. Dit is heel persoonlijk, maar voor alle medewerkers geldt dat zij streven naar maximale tevredenheid: ‘What’s in it for me?’.

Volledige betrokkenheid

Kortom: organisaties streven hun eigen doelstellingen na, maar medewerkers ook. Dit komt samen in de functie die iemand vervult. De functie vraagt om maximale inzet van de medewerker en de medewerker wil tevreden zijn. Als dit in balans is, is er sprake van volledige betrokkenheid van de medewerker. Beide partijen zijn tevreden. Deze balans is niet altijd vanzelfsprekend. Zo zijn er medewerkers die onvoldoende presteren of medewerkers die ontevreden zijn over hun functie of over de organisatie waarin zij werken. Bovendien zijn er verschillen niveaus van tevredenheid. Volledig betrokken medewerkers zijn degenen die maximaal tevreden zijn en een maximale bijdrage leveren aan de doelstelling van de organisatie.

Er zijn ook medewerkers die maximaal tevreden zijn, maar weinig bijdragen aan de organisatie. Dit kan worden veroorzaakt door het feit dat zij onvoldoende op de hoogte zijn van de richting die de organisatie opgaat. Of omdat ze niet goed weten wat de functie van ze vraagt. Misschien werken deze medewerkers wel hard, maar niet aan belangrijke taken. Er zijn ook mensen die onzichtbaar zijn in de organisatie en zo de kans hebben om onder te presteren.

Ontevreden

Een andere categorie medewerkers presteert goed, maar is ontevreden over hun werk. Deze groep medewerkers verdient vooral uw aandacht, omdat zij waardevol zijn voor de organisatie. Zij leveren een positieve bijdrage aan uw organisatie. Maar u loopt het risico dat deze medewerkers vertrekken of uiteindelijk stoppen met het leveren van een positieve bijdrage. Ze voelen zich onvoldoende gewaardeerd. Als u niet oplet, betaalt u in beide gevallen een te hoge prijs. De groep die helemaal niet betrokken is, bestaat uit medewerkers die niet tevreden zijn, maar ook niet presteren. Niemand schiet hier iets mee op. Als ondernemer loopt u het risico dat zij de overige medewerkers negatief beïnvloeden. Het is aan te raden om hierop actie te ondernemen. Een laatste categorie medewerkers is de ‘bijna betrokken medewerkers’. Een belangrijke groep vanwege de grootte ervan. In de meeste organisaties is deze populatie het grootst. Deze medewerkers leveren een gemiddelde bijdrage en zijn gemiddeld tevreden. Ze zijn beter te ontwikkelen dan zij die in het geheel niet betrokken zijn. Deze categorie heeft minder aandacht van u nodig dan andere categorieën die over minder betrokkenheid beschikken.

Ik hoop dat u na het lezen van deze bijdrage uw medewerkers herkent in de bovengenoemde categorieën. En of ze nu minimaal of optimaal betrokken zijn: U als manager bent hoe dan ook belangrijk voor ze!

Lees ook
Wat kan er wel?

Wat kan er wel?

Het coronavirus houdt de gemoederen ook in 2021 wereldwijd nog bezig. Wie had dit ooit gedacht? Het zijn onzekere tijden, die voor een deel van de ondernemers goed uitpakken, maar helaas op een ander deel grote negatieve invloed heeft op omzet en bedrijfsvoering.

Tegenstellingen

Tegenstellingen

Op 13 februari 2021 stonden mensen op de schaats en een week later lagen ze al te zonnen aan de plas of aan het strand. Een temperatuurverschil van meer dan 30 graden!

Belastingdienst geeft ondernemers tips voor aangifte inkomstenbelasting

Belastingdienst geeft ondernemers tips voor aangifte inkomstenbelasting

Voor 8 mei moet de aangifte voor de inkomstenbelasting ingevuld zijn. Voor ondernemers is dit altijd een klus. Om ondernemers hierbij te helpen geeft de Belastingdienst vijf tips voor de aangifte inkomstenbelasting.