Zodra ik met een ondernemer om de tafel zit om de daadwerkelijke overdracht van zijn bedrijf te bespreken, heeft het onderwerp al jaren op de agenda gestaan en zijn er geen obstakels meer te verwachten. Een goede voorbereiding is namelijk van essentieel belang en kost tijd. Als ondernemer moet je hier naartoe groeien en er klaar voor zijn.

Michel-Duijm-150x150 Michel Duijm

Door Michel Duijm

Een vuistregel is om vijf jaar van tevoren met een bedrijfsoverdracht te beginnen. Vooral als er in de fiscale of juridische structuur zaken anders moeten worden vormgegeven, is het zaak dit tijdig te onderkennen. Dit kan ook gelden voor zaken als arbeids- en financieringsovereenkomsten, vergunningen en lopende (huur)contracten.

In het eerste gesprek heb ik altijd drie vragen op mijn vizier staan:

  • Is de onderneming bedrijfseconomisch overdraagbaar?
  • Hoe hoog is de afrekening met de fiscus?
  • Hoe hoog is het inkomen voor de oude dag?

Tip: Beantwoordt deze vragen voor uzelf en bespreek deze met uw adviseur.

Uitstelgedrag

Mijn ervaring is dat ondernemers het al lastig vinden om hun testament te bespreken, maar het in de regel nog veel lastiger vinden om het onderwerp bedrijfsoverdracht ter tafel te brengen. Het bedrijf is zo verbonden met de ondernemer, dat hij of zijn zich geen leven zonder zijn onderneming kan voorstellen. Maar al te vaak spelen er emotionele factoren mee, waardoor beslissingen worden uitgesteld. Helaas leidt uitstelgedrag zelden tot een beter resultaat.

Door het onderwerp bespreekbaar te maken, zowel thuis als met uw accountant, hoor je vaak achteraf dat dat het moment was om er gericht mee aan de gang te gaan. Het maken van toekomstplannen om naar iets moois toe te leven, maakt hiervan een belangrijk onderdeel uit.

Als de eerste stappen zijn gezet, is het tijd om samen met u een overdrachtsplan te maken waarbij de positie van het bedrijf en de ondernemer centraal staat met als belangrijkste thema’s:

  • Hoe ontwikkelt het bedrijf zich de komende vijf jaar?
  • Wat moet er gebeuren om het bedrijf verkoopklaar te maken?
  • Wat is de waarde-indicatie van het bedrijf?
  • Hoe en aan wie presenteren we het bedrijf?

Tips

Uiteraard kan ik in dit artikel niet ingaan op alle ins en outs van het verkoopproces. Ik wil dan ook graag afsluiten met een aantal tips.

  • Begin tijdig met de voorbereidingen (vijf jaar).
  • Neem de tijd om hiermee serieus aan de slag te gaan, dit betaalt zich later terug.
  • Schakel tijdig adviseurs in om voortgang te houden in het proces en om vroegtijdig juridische en/of fiscale obstakels te onderkennen en op te lossen.
  • Besteed aandacht aan de fiscale kant van de bedrijfsoverdracht om verrassingen te voorkomen.
  • Houd uw bedrijf up-to-date. Een bedrijf met achterstallig onderhoud drukt de prijs.
  • Maak toekomstplannen om naar iets moois toe te leven voor uzelf en uw naasten.

 

De auteur, Michel Duijm, is accountant bij Bouwer & Officier Accountants en Belastingadviseurs te Hazerswoude, 071-3419000. Meer info: www.bouwer-officier.nl.

 

Altijd op de hoogte blijven?