Bakkersvak in beeld - zesde editie vakbeurs Bakkersvak succesvol verlopen

8 februari 2018

uitgelicht-300x200 De zesde editie van vakbeurs Bakkersvak op 5 en 6 maart jongstleden is bezocht door 7.700 bezoekers. Ruim honderdtachtig exposanten presenteerden zich in Autotron Rosmalen aan bakkers, chocolatiers, patissiers, ijsbereiders en horecaondernemers die nieuwsgierig inspiratie voor het ambachtelijke bakkersvak kwamen opsnuiven.

Bas van Gent, Group Event Director, is tevreden: “We zijn er opnieuw in geslaagd om een compleet aanbod van toeleveranciers voor de bakkerijbranche op één plek samen te brengen.” Een overzicht in beelden.

  Bas-van-Gent-1-300x200

“Dat de bakkerijsector bloeit, blijkt uit de vele mooie stands en de enthousiaste mensen, waarmee we er gezamenlijk voor hebben gezorgd dat Bakkersvak het jaarlijkse event voor de ambachtelijke bakkerijsector is.”, aldus Bas van Gent.

Smart-badge-2-300x200

Smart badge

Een beetje onwennig ging de nieuwsgierige bezoeker aan de slag met het ‘scannen’ van de verschillende stands. De introductie van de Smart Badge, waarbij een chip in de badge informatie van exposanten opslaat, getuigt van een nieuw tijdperk voor events. De tassen vol folders maken plaats voor een overzichtelijke e-mail met een opsomming van alle bezochte stands. Met een gemiddelde van 34 ‘scans’

per exposant kan men spreken van een zeer geslaagde eerste kennismaking met deze nieuwe technologie.

Afscheid-Bakkersvak-3-300x200

Afscheid Rosmalen

Na twee mooie beursdagen verliet de organisatie van Bakkersvak maandagavond 6 maart het Autotron. In zes edities is Bakkersvak gegroeid tot hét moment, waarop de bakker even een stapje buiten de bakkerij zet om nieuwe ideeën op te doen op het gebied van vitrines, verpakkingen, producten en technologie. Na zes edities in Rosmalen verhuist Bakkersvak naar Gorinchem. Op 4 en 5 maart 2018 wordt

Bakkersvak in een nieuw jasje in de Evenementenhal Gorinchem gepresenteerd. Beursorganisatie Artexis Easyfairs ziet volop kansen voor zowel bezoeker als exposant. Zo zal de beurs weer plaatsvinden in één hal. Zelfs met de vergrote capaciteit is maar liefst tachtig procent van het beursoppervlak voor 2018 al besproken.

  Hilco-Wagenaar-300x200

Afscheid Hilco Wagenaar

Hoofdredacteur Hilco Wagenaar nam tijdens Bakkersvak afscheid van Bakkers in bedrijf, onderdeel van Vakbladen.com. De 44-jarige ‘sectorwatcher’ was vijftien jaar eindverantwoordelijk voor het vakblad dat in die tijd uitgroeide van een relatief onbekende titel tot een gerenommeerd platform in de bakkerijsector. Ook had hij de regie over vakblad IJs!. Wagenaar start per 1 april aan een nieuwe uitdaging als business development manager bij Royal Steensma. “Het is dus wel een afscheid, maar ook een tot ziens!”, aldus Wagenaar. “Ik zeg de sector natuurlijk geen vaarwel.”

stand-Emondt-4-300x200

Het is vrijwel constant druk in de stand van Emondt, die als een sfeervolle winkel is ingericht. “We focussen met ons interieur op de verschillende eetmomenten”, aldus Bjorn Veldman. “Gedurende de dag kun je het assortiment in je winkel aanpassen door middel van signing of storytelling. Beleving! Dat is wat de bakkerij nodig heeft.”

Bakkers-Originals-5-300x200

Bakkers Originals

Meneba introduceerde al in 2016 het concept Bakkers Originals, dat goed is ontvangen door de branche. Omdat met name het display veel werd gebruikt, wordt dit tijdens Bakkersbak in een luxere uitvoering met hout gepresenteerd. “Op het display bevindt zich een transparante koker, waarin je je graansoort kunt laten zien”, toont Carine Wortelboer. “Zo heb je een goed verhaal richting je consument.”

Goemans-Versbakkerij-6-300x200

Goemans Versbakkerij presenteert mini-mergpijpjes en petit fours in allerhande kleuren en smaken. “Ze worden via de groothandel verkocht”, vertelt Daniël Goemans. De zeven winkels van het zestig jaar oude familiebedrijf vormen een goede pilotstore voor de introductie van nieuwe producten. “Onze klanten vinden ze heerlijk!”

Royal-Steensma-7-300x200

Royal Steensma presenteert royal granola: een hoogwaardige mix van granen, die door de bakker kan worden aangevuld met bijvoorbeeld honing, agavesiroop, gekonfijt fruit of vruchtenvulling. “Doordat de bakker het afbakt en aanvult met ingrediënten naar zijn smaak, heeft hij altijd een onderscheidend product”, aldus Emina Denčić.

Innovi-8-300x200

Innovi presenteert stoomreinigers, die reinigen met droog ijs. “Voor de bakker is het een redelijk nieuwe manier van schoonmaken, maar het is ideaal wanneer machines sterk zijn vervuild”, aldus de vertegenwoordiger. “Reinigen met droog ijs is bovendien een compleet groene methode: je scheidt alleen datgene af, wat van je vervuilde machines komt. Hierdoor bestaan er nog fiscale voordelen voor de aanschaf ook.”

Vereniging-van-Meesters-9-300x199

Weg naar de top

Tijdens Bakkersvak gaf de gloednieuwe Vereniging van Meesters voor het eerst acte de présence. “Veel mensen in onze sector zijn op zoek naar kennis en inspiratie”, aldus Meester Boulanger Peter Bienefelt. “En de kennis waarom het nu vooral draait, waarmee je terug gaat naar de basis van het bakkersvak, willen wij als Meesters graag delen met de branche. Het overdragen van onze kennis ondersteunen wij met demo’s en presentaties.” Een van de eerste speerpunten van de Vereniging van Meesters wordt de organisatie van nieuwe Meester Examens in het voorjaar van 2018. “Wij willen het gat tussen de Meesters en de branche verkleinen”, aldus Bienefelt. “Daarom proberen we vakgenoten enthousiast te maken voor deze examens óf voor hun eigen weg naar de top!”

Everbake-Group-Area-10-300x241

Paars en groen brood

In de stand van de EverBake Group Area was het gezellig druk. Hier werden verschillende soorten desembroden gebakken in de Bongard Orion oven door Marc Masera, Chef Paneotrad van Bongard en Reindert Hameeteman, Bakkerijadviseur van Zeelandia. Marc toonde het Franse ambacht en Reindert verraste zijn bezoekers met een bijzonder kleurrijk brood. Paars wortelsap en groen algensap waren een paar van de ingrediënten die zijn gebruikt om tot dit vrolijk gekleurde desembrood te komen. Tijdens het proeven werden bezoekers van de stand geadviseerd over broodkoppels, coatings, smeermachines, lossingsmiddelen en RVS oplossingen.

Puratos-houtoven-11-300x200

Puratos introduceerde tijdens Bakkersvak een van hun nieuwste producten: Puravita Kiemmm, brood gebakken van gekiemde granen. Gekiemde granen maken brood extra gezond en zorgen voor een langere versheid. Bovendien veroorzaken gefermenteerde gekiemde granen boordevol vitamines en mineralen kleine smaakexplosies in je mond. “Met Puravita Kiemmm onderscheidt de ambachtelijke bakker zichzelf uitstekend als smaakheld!”, aldus Arianne le Duc. De stand van Puratos was buiten ingericht, in de aanloop naar de beurshal. Bij de houtgestookte oven bleven de medewerkers toch lekker warm.

Uitzendbureau-Het-Ambacht-11-300x200

Jubilerend uitzendbureau

Uitzendbureau Het Ambacht vierde feest tijdens de zesde editie van Bakkersvak.

Het eerste uitzendbureau in Nederland speciaal voor bakkers viert haar tienjarig bestaan. “Uitzendbureau Het Ambacht is er voor iedereen die iets zoekt in de bakkerswereld: van administratieve kracht tot verkoopmedewerker en van logistiek medewerker tot schoonmaker. Ook leerling bakkers of inkopers die werkzaam willen zijn in de branche kunnen zich bij ons inschrijven”, aldus Hille Jan Oppedijk. “Omdat de mensen van Uitzendbureau Het Ambacht zelf jarenlang in de bakkerswereld hebben gewerkt, weten wij hoe moeilijk het is om een geschikte banen en kandidaten in de branche te vinden. Traditionele uitzendbureaus hebben vaak geen netwerk in het bakkersvak en missen de kennis die juist in onze branche zo belangrijk is. Wij stellen werknemers- en gevers vakgerichte vragen en weten wat er in de bakkerswereld speelt én belangrijk is. Zo kunnen wij snel schakelen en handelen. De werknemers die via Uitzendbureau Het Ambacht aan de slag gaan, zijn ervaren, flexibel en gekwalificeerd. Wij regelen vervanging op maat: mensen die doorkneed zijn in het bakkersvak.”

Stichting-Ambachtelijke-Bakkerij-13-200x300

De ambachtelijke bakker profileren als smaakheld en als kennisspecialist: dat is het doel van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB). Om dat te bereiken faciliteert de stichting tal van communicatiemiddelen, waarmee de consument zowel online als offline kan worden benaderd. Tijdens Bakkersvak sprak de Stichting met veel bakkers, om van hen persoonlijk te horen wat zij van de Stichting verwachten en nodig hebben. Ook ambassadeur Leontien van Moorsel maakte haar opwachting.

NBA-NBOV-SAB-14-300x200

Belangenorganisaties NBOV, de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de Nationale Bakkerij Academie verenigden zich op Bakkersvak onder één ‘dak’. Het gangpad van de beursvloer liep dwars door de sfeervolle stand, waardoor veel bezoekers een praatje kwamen maken.

 

Altijd op de hoogte blijven?