Bakkerij Van der Kloet klaar voor de toekomst

12 februari 2021 Michelle de Koning Bakkerij Van der Kloet
Foto: Bakkerij Van der Kloet

Er veranderde nogal wat bij Echte Bakker Van der Kloet, de afgelopen twee jaar. Jan Douwe Gerbranda is sinds afgelopen september voor twee derde eigenaar en algemeen directeur van het bedrijf. “We moeten doorgroeien om te kunnen investeren en we moeten investeren om verder te kunnen.”

“Zelfs in coronatijd is het gelukt om te groeien”, begint Jan Douwe Gerbranda zijn verhaal over Bakkerij Van der Kloet waar hij sinds afgelopen september algemeen directeur is. “We zijn aan meer Jumbo’s gaan leveren en we bevoorraden diverse bakkerijen via de achterdeur.” Het bakkersbedrijf sloot onlangs bovendien een overeenkomst met online supermarkt Crisp voor het leveren van een aantal producten, waaronder oranjekoek, suikerbrood en pondkoek. “Voor ons goed te produceren producten.” Ook bij steeds meer supermarkten liggen producten van Van der Kloet. “Je kunt bij onze zaak in hartje Franeker terecht, maar je kunt ons brood ook bij de Spar aan de rand van de stad kopen. Dat maakt het voor de klant makkelijker.” De zaak groeit inmiddels zo hard dat het naastgelegen pand er per februari 2021 bij komt, want de huidige bakkerij is alweer te klein voor de productie.

“De samenwerking met de bakkers, banketbakkers en kleinbroodbakkers is top. Ik ben zelf geen bakker, dus ik kan niet even bijspringen, zoals Joop van Veen vroeger. We moeten het met elkaar doen en daar ben ik heel trots op.” Met zijn staf van jonge dynamische collega’s spreekt Jan Douwe de ontwikkelingen en de koers. “Wij moeten het samen eens zijn, want dit team draagt dat weer uit in de bakkerij.” Zelf komt Jan Douwe ook graag in de winkels en de bakkerij. “Op zaterdag aan het eind van de dienst even een bakkie doen en regelmatig in de avond of nacht. Het is belangrijk om met elkaar te blijven praten over hoe het gaat.”

Toekomstmuziek

Bakkerij Van der Kloet_foto: Koos Groenewold_2

In het monumentale pand aan de Eise Eisingastraat in Franeker bevindt zich de oudste vestiging van Van der Kloet (foto: Koos Groenewold).        

“We blijven geen rondje om de kerk in Franeker rijden”, zegt Jan Douwe als het over de toekomst gaat. “We moeten doorgroeien om te kunnen investeren en we moeten investeren om verder te kunnen.” Want Jan Douwe ziet net als andere ondernemers in de branche dat het aantal jongeren dat de bakkerij in wil, daalt. “Dus moeten we ervoor zorgen dat de mensen die we hebben lang en op een gezonde manier kunnen doorwerken. Daar helpt bijvoorbeeld een hefkiepinstallatie bij.” Daarnaast werkt Jan Douwe namens Van der Kloet mee aan het Bakery Sweets Center, een noordelijk initiatief om de bakkerij- en zoetwarensector nu en in de toekomst te voorzien van gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers. De eerste onderwijsprojecten zijn gestart en onlangs begon een traject met zij-instromers die graag het bakkersvak in willen. “Die krijgen tien weken lang twee dagen in de week een aangepaste opleiding bij het Friesland College. Want die hoeven geen Engels of sport te volgen, ze willen het vak leren.”

Naast het opleiden van medewerkers ziet Jan Douwe nog meer voordelen aan het Bakery Sweets Center.
“Ik zou het mooi vinden om een dusdanig netwerk op te bouwen dat we elkaar kunnen helpen als bijvoorbeeld Borgesius begin van het jaar een piek heeft en ik op dat moment wat mensen kan missen. Met niks ertussen.” Ook op andere vlakken ziet Jan Douwe mogelijkheden. “Wij hebben niemand voor HR in dienst, maar binnen het Bakery Sweets Center zijn er bedrijven die dat wel hebben. Ik zie voor me dat ik bijvoorbeeld een vraagstuk bij Royal Steensma neerleg en dat zij dat dan uitzoeken. Dat kost misschien drie uur; daar betaal ik voor en dan ben ik goed geholpen. Het staat allemaal nog in de kinderschoenen, hè, maar dat is het idee.”

Duurzaam groeien

Groener produceren, warmte terugwinnen, zonnepanelen, elektrische auto’s, biologische verpakkingen; Jan Douwe Gerbranda wil met Bakkerij Van der Kloet in elk geval bijblijven en liefst een beetje vooroplopen. “Uiteindelijk moeten we daar toch met z’n allen naar toe. Dus waar het kan, gaan we daar al zo snel mogelijk mee aan de slag.” Zo gaat Van der Kloet kleinere locaties in Leeuwarden binnenkort al elektrisch beleveren. Het is onderdeel van het plan om van Van der Kloet binnen vier, vijf jaar een middelgroot bedrijf te maken. Dat betekent meer leveren aan kleine bakkerijen in de omgeving, meer supermarkten en meer horecaklanten. “En voor de locatie in Franeker hebben we nu een horecavergunning, waardoor we – als het weer mag – zelf ook een kaasplankje en een glaasje wijn kunnen serveren.”

Partners in moeilijke tijden

Bakkerij Van der Kloet_foto: Koos Groenewold_3

Jan Douwe Gerbranda in de winkel in Franeker: “Je kunt in deze zaak in het hartje van Franeker terecht, maar je kunt ons brood ook bij de Spar aan de rand van de stad kopen” (foto: Koos Groenewold). 

Het runnen van een bakkerij was voor Jan Douwe onbekend terrein, toen hij daar een paar jaar geleden in stapte. “Ik moet zeggen dat het erg heeft geholpen dat ik meteen het vertrouwen kreeg van leveranciers als Beko, Sonneveld en Koopmans. Zij zijn er altijd voor de bakkerij geweest en zijn dus in goede tijden ook onze partners. We hebben elkaar nodig in de branche.” Dat zegt Jan Douwe niet voor het eerst., hij gelooft echt in meer samenwerking, ook tussen bakkers onderling. “Wij ondersteunen een banketbakker in Leeuwarden met advies op product- en commercieel gebied. We leveren Friese specialiteiten aan een bakker in Noord-Holland, omdat wij die sneller en met een constantere kwaliteit kunnen produceren. Wij besteden op onze beurt de productie van beschuit en roggebrood uit bij een bakker die dat beter en sneller kan. Natuurlijk deed het onze bakkers pijn toen we dat besloten, maar nu zeggen ze: ‘Het is fijn, want de kwaliteit is goed en nu hebben we meer tijd voor de zaken waar we zelf goed in zijn.’”

“Doen waar je goed in bent, en oplossingen zoeken voor wat je minder goed afgaat”, is Jan Douwes motto. Dat kan door een andere bakker iets voor je te laten produceren of door bijvoorbeeld een machine aan te schaffen die iets voor je doet. “Voorheen maakten we in zeven uur veertig platen oranjekoek, door een machine aan te schaffen doen we nu dezelfde hoeveelheid in 50 minuten.” Van der Kloet keek onlangs ook naar de productie van een product dat heel populair is, maar relatief duur is om te maken. “Ik heb gezocht naar een bakker die dat beter en efficiënter kon dan wij, maar die heb ik niet gevonden. Daarna hebben we gekeken of er een machine gemaakt kon worden die ons kan helpen, maar ook dat lukte niet. We laten nu een wals op een machine plaatsen, een kleine investering, maar daarmee gaan we veel sneller produceren en is het straks weer de moeite om dat product te maken.”

Andere manieren

Bakkerij Van der Kloet_foto: Van der Kloet_4

Foto: Bakkerij Van der Kloet

Op alle vlakken kijkt Jan Douwe naar de kosten, van transport- tot personeelskosten. “In Leeuwarden beleveren we een aantal bedrijven. Maar in plaats van de grote vrachtwagen de binnenstad in te sturen, leveren we alles op één centraal punt af en brengt een vutter het met een elektrische auto rond in de binnenstad. Dat is goedkoper, sneller en milieuvriendelijker.” Ook voor zijn klanten bedenkt hij efficiënte werkwijzen. “Toen we met HaJe afspraken oranjekoeken te mogen leveren, leek het me beter om dat zonder slagroom te doen. Al hun klanten en locaties hebben zelf slagroom, het opspuiten is niet ingewikkeld en op die manier kunnen we de oranjekoeken ingevroren aanleveren. Zij kunnen ze dan zelf ontdooien, opmaken en gebruiken op het moment dat het nodig is. Veel praktischer en goedkoper, voor hen en voor ons.” Bovendien levert hij voor HaJe op één locatie af omdat ze zelf een intern distributiesysteem hebben, waar de producten van Van der Kloet in mee kunnen. “Wederom een win-winsituatie.”

Samenwerken, op allerlei verschillende manieren, is dan ook noodzaak om te kunnen groeien, vindt Jan Douwe. “Veertien procent van de consumenten komt naar het ambacht, de rest gaat naar de supermarkt. Om te blijven bestaan, moet je daarom meer doen dan alleen in je eigen winkel brood verkopen. Als je van generatie op generatie een bakkerij hebt overgedragen, lukt het misschien nog om van die 14 procent rond te komen. Maar ben je nieuw, dan is er meer nodig. Ik hoor in de branche heel vaak ‘We hebben het altijd zo gedaan.’ Maar ik hoor ook dat slechts 10 tot 12 procent van de bakkerijen goed geld verdient. Dan moet je toch op zoek naar andere manieren om geld te verdienen? En die zijn er, daar moeten we samen over praten. Dat is soms best lastig, want bakker-ondernemers zijn niet gewend om ideeën uit te wisselen en samen te werken. Terwijl dat in mijn ogen in deze tijd noodzakelijk is.”

Echte Bakker Van der Kloet

De geschiedenis van Van der Kloet gaat terug tot 1919. Toen was in het pand aan de Eise Eisingastraat in Franeker al een bakkerij gevestigd, die later door opa Johannes van der Veen werd overgenomen. Vader Dick van der Veen – naamgever van het bedrijf – is na de overname verdergegaan als banketbakker. In 1994 nam familie Van der Veen het bedrijf over en ging het verder onder de naam Van der Kloet.
Daarna volgden de ontwikkelingen in het bedrijf elkaar snel op. Door overnames groeide het bedrijf en in 2004 werd een nieuwe, moderne en centrale bakkerij gebouwd aan de Edisonstraat in Franeker. Van daaruit worden de zes eigen winkels in Franeker, Sint Annaparochie, Leeuwarden (twee), Dronrijp en Ferwerd van brood en banket voorzien. Naast de eigen winkels bevoorraadt Van der Kloet ook andere bakkerijen in Friesland en Noord-Holland, en supermarkten en horeca op Vlieland, Terschelling en Ameland.

Altijd op de hoogte blijven?