‘Bakkerij moet blijven voelen als warm bad’

20 april 2022 Baukje van der Meer

Jitze Verloop neemt over een paar jaar de bakkerij van zijn ouders over. Hij riep altijd dat dit nooit zou gebeuren, maar nu denkt de 26-jarige daar anders over. Hij is de vierde generatie die De Bakkers van Verloop voortzet. Een gesprek met vader en zoon over de liefde voor de bakkerij en ondernemerschap.

Als je ouders een succesvolle bakkerij runnen die al 95 jaar in de familie is en je bent enig kind, dan word je vaak gevraagd of jij het overneemt. Dat idee staat Jitze Verloop, zoon van Jozeph en Annemieke, lang tegen. Hij groeit op in het Friese Gorredijk, waar het hoofdkantoor van De Bakkers van Verloop is gevestigd. Jitze wil niet bakken, maar een modeopleiding volgen. Op zijn negentiende verhuist hij naar Amsterdam, waar hij voor verschillende retailbedrijven werkt, zoals de Bijenkorf. Daarnaast loopt hij stage bij een modemerk in Stockholm en werkt hij een jaar in een Londens warenhuis.

BIB 3-22 Verloop Jozeph (l), Annemieke (m) en Jitze (r) Verloop.

Nadat hij zijn opleiding heeft afgerond, blijft Jitze in Amsterdam. Als de coronacrisis uitbreekt, werkt hij op de inkoopafdeling van een modebedrijf. Fulltime thuiswerken maakt hem niet gelukkig, evenmin als de werkcultuur bij een groot bedrijf. “Ik dacht steeds vaker: voor wie doe ik dit en wat voor voldoening geeft dit mij?” Het zorgt ervoor dat Jitze anders kijkt naar de bakkerij van zijn ouders. “Ik begon in te zien dat ik mijn creativiteit hier ook heel goed kwijt kan, van productontwikkeling tot presentatie en klantgerichtheid. Dat je als ondernemer je eigen tijd indeelt, spreekt mij ook aan en bij ons weten mensen van elkaar wie ze zijn, wat ze doen en waarvoor.”

Doorinvesteren

Helemaal los van de bakkerij is Jitze nooit: tijdens zijn studie werkt hij bijvoorbeeld bij Bakken met Passie. De liefde voor de bakkerij zit ook in zijn DNA. “Ik ben opgegroeid in een familie die mensen wil laten genieten van lekker eten. Brood is een basisproduct waarmee je klanten elke dag weer blij maakt.” Uiteindelijk hakt Jitze door de coronacrisis de knoop door: begin 2021 zegt hij zijn baan op om volledig mee te draaien in de bakkerij, tot grote vreugde van zijn ouders. “Als hij het niet had gewild, was het ook goed”, zegt zijn vader Jozeph (57). “We hebben nu wel veel meer zin om door te investeren.”

De eerste gesprekken over de vorm van de overname zijn een feit, maar er is geen haast. “Ik wil eerst zo veel mogelijk ervaring opdoen, zodat ik straks precies weet wat mij het beste ligt”, zegt Jitze. Zijn ervaringen buiten de bakkerij, bijvoorbeeld op het gebied van marketing, komen nu goed van pas. Jitze vernieuwde onlangs de website en hij maakt zelf de productfoto’s voor de webshop. Ook voert hij sollicitatiegesprekken en is hij betrokken bij de productontwikkeling. “Bijvoorbeeld door samen met de chef-banketbakker een nieuw gebakje te ontwikkelen voor Valentijnsdag.” Minstens eens in de twee weken staat de opvolger zelf achter de toonbank. “Het is goed om je bewust te blijven van wie onze klant is en wat hij wil. Ik neem niet voor lief dat mensen steeds weer voor ons kiezen.”

Al 95 jaar in de familie

Met zeven eigen winkels en diverse verkooppunten is De Bakkers van Verloop een begrip in Zuidoost­Friesland. Het verhaal begint in 1926 als Jan Jozeph en Njankje Verloop een kleine bakkerij openen in Gorredijk. In 1960 nemen zoon Tjitze en zijn vrouw Janke de bakkerij over. Kleinzoon Jozeph en zijn vrouw Annemieke staan vanaf 1996 aan het roer. Ze breiden uit met filialen in Gorredijk, Beetsterzwaag, Drachten, Heerenveen, Oranjewoud, Noordwolde en Oldeberkoop, waarvan drie met lunchroom. In 2014 openen ze restaurant De Graancirkel in Drachten, inclusief bakkerswinkel. De Bakkers van Verloop heeft een centrale broodbakkerij in Gorredijk en banketbakkerij in Oranjewoud. Het familiebedrijf telt in totaal circa 90 medewerkers. Jitze, de zoon van Jozeph en Annemieke, neemt de bakkerij over een paar jaar over.

Ruimte gunnen

Jozeph beleeft het overnameproces nu vanaf de andere kant. In 1996 nam hij op zijn 32ste de bakkerij in Gorredijk over van zijn vader. “Het idee van één winkel benauwde mij. Ik zocht naar een manier van ondernemen die mij het beste past. Dat was uitbreiden. Jitze onderzoekt nu ook wat het beste bij hem past. Annemieke en ik willen misschien nog wel vijf of tien jaar doorgaan, maar misschien is Jitze ons al eerder zat”, vult hij glimlachend aan.

Toetreden tot het familiebedrijf gaat Jitze heel natuurlijk af, vindt Jozeph. “Onderdelen die voorheen onderbelicht bleven, krijgen nu meer aandacht, zoals marketing. Jitze is erg van de details en het finetunen van de presentatie. Hij houdt de verkoopcijfers goed in de gaten. Wat loopt goed, wat niet? Daar is nu meer oog voor en er worden ook meer beslissingen gemaakt.” De eigenaar bakt al 22 jaar niet meer zelf. Hij focust nu vooral op de zakelijke en de technische kant van het bedrijf en het verbeteren en continueren van de broodkwaliteit. Annemieke maakt de planningen, werkt veel in de bakkerswinkels, denkt samen met Jitze na over de wekelijkse reclame en assortimentsvernieuwing en is het aanspreekpunt voor restaurant De Graancirkel in Drachten.

Onderdelen die voorheen onderbelicht bleven, krijgen nu meer aandacht

Deeltijdopleiding

Jitze heeft nog geen bakkersdiploma, maar hij gaat waarschijnlijk wel een deeltijdopleiding volgen. “Ik wil niet brood- of banketbakker worden, maar ik moet natuurlijk wel weten wat kwaliteit is. Ik vind het ook erg leuk om mee te denken over productontwikkeling.” Jozeph weet zeker dat zijn zoon een goede opvolger wordt. “Als we wilden vernieuwen, bemoeide Jitze zich er altijd al graag mee. Hij heeft meer affiniteit met brood en banket dan ik op zijn leeftijd had. Om succesvol te zijn, moet je vooral veel plezier hebben in wat je doet.”
Het idee dat hij straks eindverantwoordelijk is voor zeven winkels, benauwt Jitze niet: “Het is een commitment, maar die focus vind ik prettig. Als een bedrijf van jezelf is, doet het je ook veel meer als het niet goed gaat. Het is een luxe dat ik deze kans krijg.”

Vernieuwen

Friese specialiteiten zoals oranjekoek en dúmkes zijn verkooptoppers bij De Bakkers van Verloop, net als krentenbollen en fijn volkoren. Ook de cadeaupakketten zijn populair, met specialiteiten uit de bakkerij en chocola. De familie vindt vernieuwing belangrijk en daarom wordt 10 procent van het assortiment regelmatig vernieuwd. “De rest blijft vertrouwd, want continuïteit is ook kwaliteit”, vindt Jozeph, die het vaak goed eens kan worden met zijn zoon. “Ik besef mij dat dingen niet blijven zoals ze zijn, dus ik houd veranderingen ook niet tegen.” “Als ik het bedrijf overneem, kom ik niet opeens met rigoureuze veranderingen”, reageert Jitze. “Ik moet ook nog leren en sta open voor kritiek. Tegelijkertijd wil ik niet bang zijn voor vernieuwing.”

Jitze kan altijd rekenen op vaderlijk advies, zonder te veel bemoeienis. “Hoe hij het wil doen, moet hij zelf weten”, zegt Jozeph, “zolang er maar meer geld binnenkomt dan eruit gaat, anders moet je je prijs, product of locatie(s) aanpassen.”

Ook raadt de bakker - zelf jarenlang voorzitter van Beko-Noord - zijn zoon aan zich actief in te zetten voor de sector. “Ga naar vergaderingen en volg ontwikkelingen in de markt. Zet je in voor vernieuwing, ook al heb je het druk. Houd je ogen open en blijf scherp.”

Nieuwe vakmensen werven zorgt ook bij De Bakkers van Verloop voor uitdagingen. “De jeugd is niet makkelijk enthousiast te krijgen voor het ambacht”, weet Jozeph. “Wij willen jongeren graag laten zien dat een bakkersbedrijf een bruisende plek is waar vernieuwing en creativiteit een belangrijke rol spelen. Daarnaast stellen we onze bakkerij jaarlijks open voor scholieren.”
Jitze vindt een goede werksfeer belangrijk. “Er moet wel wat gebeuren, maar de sfeer mag best luchtig zijn. Medewerkers moeten zichzelf kunnen zijn en voldoening en erkenning voelen voor wat ze doen.”

Horeca

De familie heeft ook affiniteit met horeca: drie filialen hebben een lunchroom. Daarnaast runnen ze sinds 2014 restaurant De Graancirkel in Drachten, met bakkerswinkel. “De lunchrooms en het restaurant zijn zeker een toegevoegde waarde”, zegt Jitze, die ook werkte als mystery guest. “De lunchroom geeft sfeer aan de winkel en is goed voor klantenbinding. De winkel blijft wel de hoofdzaak.”

Volgens Jozeph is niet te voorspellen hoe die winkel-lunchroom er over tien jaar uitziet. “Mensen blijven altijd brood eten en wij blijven ons onderscheiden als speciaalzaak. We blijven in gesprek over onze producten.”
Jitze reageert instemmend: “De winkel, service en producten moeten voor de klant voelen als een warm bad. Dan gunnen ze het jou.”

Altijd op de hoogte blijven?