“Ik wilde per se de eerste in Nederland zijn”, lacht de 31-jarige Paul Bakker. Op 23 mei opende hij de deuren van de eerste Nederlandse cookie dough bar, in Rotterdam. Hoe hij dat voor elkaar kreeg? Vakblad IJs vroeg het hem.
In januari van dit jaar brengt horecaondernemer Paul Bakker samen met zijn vriendin Eline een bezoek aan New York. Ze zijn er min of meer toevallig getuige van de opening van een cookie dough bar: een winkel waar ouderwets en ongebakken koekjesdeeg in een bekertje met diverse toppings wordt verkocht.
“Ik dacht alleen maar: jaaaa! Dit wil ik in Nederland introduceren, maar dan op een oer-Hollandse manier. Het bleek in ons land écht nog niet te bestaan, terwijl we het allemaal kennen van vroeger. Daarom heb ik bij thuiskomst mijn nieuwe merk geregistreerd en direct een website en een huisstijl laten ontwikkelen. Bovendien moest ik natuurlijk op zoek naar een pand, personeel en niet te vergeten het perfecte product.”
Crowdfunding
Het startkapitaal vergaarde hij voor een groot deel via crowdfunding. Voordeel: “met crowdfunding toets je je idee gelijk aan de markt en heb je direct je eerste ambassadeurs”.
Inmiddels draait Baker’s Dough op volle toeren; het product wordt bij Baker’s Dough door drie banketbakkers dagelijks vers gemaakt. ‘We hebben vier basisdegen: Bakers Original, Apple Cinnamon Pie, Red Velvet White Chocolate en iedere maand een special, waarmee we inhaken op het seizoen of actualiteiten. Daarnaast hebben we standaard een vegan variant in het assortiment. We zoeken naar combinaties van zoet, hartig, zuur en een krokantje en proberen altijd tot verrassende smaken te komen.’ De Rotterdamse ondernemer werkt nauw samen met andere lokale bedrijven. “Ons ijs kopen we bijvoorbeeld bij een ambachtelijke ijsbereider in de stad.”
Meer over de onconventionele aanpak van Baker’s Dough lees je in Vakblad IJs nr. 4 – 2017.