Auto van de zaak (2)

22 maart 2008
Cees de Waal

Onze ‘Heilige Koe’ is een vast terugkerend gespreksonderwerp op plaatsen waar (meestal) mannen elkaar ontmoeten. In het januarinummer heb ik vooral geschreven over de theorie van de per 2008 opnieuw gewijzigde fiscale regels. Als vervolg daarop nu wat getallen als sprekende voorbeelden van de fiscale gevolgen van autorijden.

Gekscherend zou je kunnen zeggen: wie auto rijdt, kiest er voor om veel extra belasting te betalen. En hoe! Tel maar eens op: bij aankoop: 45,2 % BPM plus 19% BTW over de ‘kale’ prijs. Vervolgens 19% BTW over onderhoud, banden en brandstof. En natuurlijk de enorme accijns op benzine, de wegenbelasting, 7,5 % assurantiebelasting en als klap op de vuurpijl, inkomstenbelasting over het privégebruik bij een auto van de zaak!

Verschil OUD of NIEUW

Het verschil van de jaarlijkse belastingdruk tussen een oude en een nieuwe auto is behoorlijk groot. Dat komt doordat de fiscale bijtelling voor auto’s ouder dan 15 jaar, niet wordt berekend over de cataloguswaarde maar over de ‘waarde in het economisch verkeer’. Gewoon gezegd: de tweedehands waarde. Voor personenauto’s ouder dan 25 jaar geldt bovendien ook nog een vrijstelling van wegenbelasting.

Tip IB ondernemers

Voor ondernemers met eenmanszaak of vennootschap onder firma, geldt dat de fiscale bijtelling nooit meer kan zijn dan de werkelijke autokosten! Dus ondernemers met afgeschreven auto’s opgelet! Denk er bovendien aan dat ook autokosten van een bedrijfsauto tijdens vakanties op de zaak kunnen worden geboekt. Ook zelfs de kosten van de ferry of autotrein voor zover betrekking hebbend op de auto.

Motor van de zaak?!

Blijkbaar heeft het ministerie van financiën nog niet het verschijnsel motorrijden ontdekt. In ieder geval bestaan er geen bijtellingregels voor het privégebruik van een motor ‘van de zaak’ zoals voor auto’s. Voor ondernemers die dagelijks hun filialen inspecteren in een stad, is de motor een perfect transportmiddel. Voor de duidelijkheid: wel moet aannemelijk gemaakt moeten worden dat de motor ‘in belangrijke mate’ bestemd is voor zakelijk gebruik.

financieel_01_2008_page1_image2Indien de inspecteur op zijn beurt aannemelijk kan maken dat óók sprake is van meer dan bijkomstig privégebruik, zal hij ook gaan bijtellen. Discutabel zal dan zijn hoeveel. Voor de hand ligt een bijtelling pro rata aan het zakelijke en het privégebruik.

Navordering bestelauto’s

In de praktijk blijkt dat er vaak niets geregeld is met betrekking tot een verbod op privégebruik. Laat staan van een (zichtbare) controle op stilstand in de avond of in het weekend van auto’s die altijd op de zaak blijven (controle van kilometers of een sleutelregistratie). Wat kan het gevolg zijn?

Een navordering Loonbelasting per bestelwagen kan er als volgt uit gaan zien. Indien de naam van de chauffeur bekend is voor een bestelbus met bijvoorbeeld een cataloguswaarde € 20.000. Bijtelling per jaar 25% is € 5.000. Loonheffing hierover (42%) € 2.100 plus boete minimaal 25% is € 525 in totaal per jaar per auto € 2.625. Bij loonbelastingcontrole, gebruikelijk over 5 jaar, kan de totale navordering oplopen tot € 13.125 per bestelwagen! Het is zelfs mogelijk dat de fiscus de naheffing bruteert omdat de loonbelasting eigenlijk door de werknemer betaald moet worden.

Hoeveel bestelwagens heeft uw bedrijf?

Indien een bestelauto door twee of meer werknemers doorlopend afwisselend wordt gebruikt, dan kunt u deze onder de ‘eindheffing bestelauto’s’ brengen. Voor een bestelauto die onder deze regeling valt, moet op jaarbasis € 300 als eindheffing worden afgedragen. Voor het begrip doorlopend afwisselend geldt dat dit binnen een week plaats moet vinden.

Contant tanken fiscaal gevaarlijk?

Indien u het tanken van brandstof voor uw zakelijke auto’s contant afrekent en vervolgens het tankbonnetje verwerkt in uw administratie en de BTW aftrekt, neemt u een risico. De Belastingdienst kan namelijk stellen dat deze BTW niet aftrekbaar is omdat de brandstof niet traceerbaar door het bedrijf is betaald. Dit geldt dus ook voor werknemers die contant tanken en later de bon declareren. Bij een controle kan de controleur van de belasting dus een naheffingsaanslag opleggen met boete. Of de soep ook werkelijk zo heet gegeten wordt, moet worden afgewacht. Echter voorkomen is beter dan… Om dit probleem voor te zijn, kunt u het best betalen met een tankpas, een pinpas of een creditcard.

Altijd op de hoogte blijven?