Amelander Roomijs

Amelander Roomijs

IJs hoort al van oudsher bij het banketbakkersvak. Steeds meer ­banketbakkers maken daarom tegenwoordig zelf hun ijs. De benodigde grondstoffen, zoals melk, room, suiker en vers fruit of lekkere koekjes hebben ze immers al in huis. En als geen ander weet de banketbakker hoe hij van ieder verwenmoment een feestje kan maken!

Door Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Ameland is een van de vijf Nederlandse ­Waddeneilanden, gelegen tussen Terschelling en ­Schiermonnikoog in. Het eiland kent vier dorpjes: Buren, Nes, Ballum en Hollum. Allemaal hebben zij hun eigen karakter.

Amelander-Roomijs-300x191 Bij Bakkerij en IJssalon De Jong op Ameland wordt al sinds 1949 consumptie-ijs gemaakt. Het product is officieel erkend als Amelands product: een echt streek­product dus. “Dat komt omdat ons ­Amelander roomijs op ambachtelijke en professionele wijze wordt gemaakt in onze ijssalon in Nes”, vertelt huidig ­eigenaar George de Jong. Het bedrijf is al sinds 1725 in handen van zijn familie. “Ons ijs wordt bovendien uitsluitend gemaakt van verse boerenmelk van Ameland.”

Roomijs en sorbetijs

Er bestaan ijssmaken op basis van melk en room en sorbetsmaken op basis van water. Voor ijssmaken op basis van melk wordt een basismengsel gemaakt volgens vaste verhoudingen van melk, room en suiker. Deze basis kan de banketbakker of ijs­bereider vervolgens naar eigen wens, smaak en inzicht afwerken door er ­ingrediënten aan toe te voegen zoals ­chocolade, koekjes, cake, kruiden, noten of likeur. De meeste vruchtensmaken ­worden bereid op waterbasis. Omdat de verhouding van ingrediënten voor iedere sorbetsmaak anders is, worden deze ­smaken apart van elkaar bereid.

Teveel suiker maakt ijs te zoet, te weinig ­suiker maakt ijs hard. Iedere nieuwe smaak is vaak een kwestie van heel veel uitproberen!

Smaken van de bakker

Veel bakkers gebruiken hun eigen koekjes, cake of specerijen voor het vervaardigen van ijs. Bokkenpootjes of spritskoeken die gebroken zijn? Die gaan zo door het ijs!

De beste kwaliteit slagroom en chocolade? Je vindt ze in het ijs van de ambachtelijke bakker. Zo heeft iedere banketbakker een onderscheidend assortiment aan ­smaken. En dan rest de klant niets anders dan watertandend voor de vitrine staan.

Lees ook
Online en offline sterk staan in 2022

Online en offline sterk staan in 2022

In 2025 wil de Stichting Ambachtelijke Bakkerij hét platform zijn voor alle online- en offlinecommunicatie van de ambachtelijke bakkerij. Een ambitieus streven. Vorig jaar is de basis gelegd voor de plannen: dit jaar wordt het fundament verder verstevigd en uitgebreid.

Stichting Ambachtelijke Bakkerij sluit zich aan bij tweejarige broodcampagne

Stichting Ambachtelijke Bakkerij sluit zich aan bij tweejarige broodcampagne

Komend jaar wordt in de derde week van januari de nationale Week van het Brood georganiseerd. Die vormt de aftrap van een tweejarige imagocampagne en heeft als thema ‘Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig’. De Stichting Ambachtelijke Bakkerij helpt ambachtelijke bakkers om volop gebruik te maken van deze week om zichzelf én hun (volkoren) producten...

SAB promoot oliebol ambachtelijke bakker

SAB promoot oliebol ambachtelijke bakker

Ook dit jaar zet Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) weer een campagne op om de oliebollen van de ambachtelijke bakker te promoten. “Hierin vertellen we iedereen dat zij de oliebollen bij de ambachtelijke bakker moeten halen omdat dit natuurlijk de lekkerste zijn!”