Ambachtelijke ondernemers openen versmarkt

ZAANDAM -  Op niveau borrelen en tegelijk je verse ambachtelijke boodschappen doen. Dat kan sinds kort bij de VersKade in de Oude Chocoladefabriek van Verkade in Zaandam; een bijzondere samenwerking van zes creatieve ondernemers.

Bundeling van krachten

The Bakery Institute en Wijnspeciaalzaak TerraVin waren al in het pand gevestigd. Jaco Schippers van The Bakery Institute en Désirée Lookman van TerraVin  vertellen dat zij ervan overtuigd waren dat een bundeling van krachten tot een nog grotere aantrekkingskracht zou leiden en dat is nu ook gebleken. Gezamenlijk sloegen zij de handen ineen en al snel vonden zij steun voor hun plan bij De Koffiezaak en Groeneveld Eten. Niet veel later volgden ambachtelijke slager Van ’t Oever en delicatessenzaak Het Verschil met hun assortiment aan kaas en noten.

Retail beleving

Het concept past goed in de nieuwe ‘Retail beleving’, een trend waarin de winkelier de klant meer wil bieden dan alleen het product. Winkelen moet een beleving zijn; de zintuigen van de klant mogen geprikkeld worden, de producten zijn herkenbaar als vers, eerlijk en betaalbaar. De passie van de ondernemer voor zijn product die zijn verhaal aan de klant kwijt wil, maakt de beleving compleet.

Kerstomzet overtroffen

Lookman: “Het is een proces van anderhalf jaar geweest, van brainstorm plan tot de pre-opening. Maar het is gelukt, mede doordat ons initiatief al snel omarmt werd door pandeigenaar Cocon Vastgoed en de Gemeente Zaanstad die een lastig vergunningstraject voortvarend met ons heeft doorlopen. Met zijn allen mogen we trots zijn op wat er nu staat en dat is nog maar het begin.”

Schippers. “Op de eerste zaterdag hadden we hier de kerstomzet van vorig jaar al overtroffen! We hadden de VersKade gericht op de buurtbewoners, maar de buurt blijkt een beetje groter dan we dachten.”

Lees ook
Tim Brett nieuwe Managing Director West-Europa bij pladis

Tim Brett nieuwe Managing Director West-Europa bij pladis

Het zoetwarenbedrijf pladis, moederbedrijf van onder andere Verkade, benoemt Tim Brett als Managing Director van West-Europa en opkomende markten. Dit volgt op de beslissing om West-Europa en opkomende markten te combineren in één regio.

Verkade opent Pop-Up Schoenzetwinkel voor het Vergeten Kind

Verkade opent Pop-Up Schoenzetwinkel voor het Vergeten Kind

Verkade opende 12 november een pop-up Schoenzetwinkel in Amsterdam voor ‘het vergeten kind’. Hiermee wil Verkade aandacht vragen en donaties ophalen voor Heppie Weekenden voor ‘vergeten kinderen’. Juvat Westendorp, als ambassadeur van Stichting Het Vergeten Kind, verrichtte samen met Unforgettable Tasha (lid van de jongerenraad van Het Vergeten Kind)...

Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

Verkade is weer terug bij Fairtrade. Na 6 jaar geen Fairtrade keurmerk dragen, is het partnerschap tussen de partijen nu hernieuwd.