Altijd Brood op de Plank: ‘Vers, smakelijk en onderscheidend’

Breekbrood-139-klein

Met verbazing aanschouwt ondernemer Gerwin Starink hoeveel bake-off producten zijn buurman Bakker Bart verkoopt. “Ik dacht bij mezelf: dat kan ik ook. En beter!” Daarom verkoopt Echte Bakker Boenders tegenwoordig voorgebakken breekbrood van Altijd Brood op de Plank. “Lekker mals, altijd vers en gemakkelijk te verwerken. Ik vind het een ideaal product.”

Consumenten die graag op elk gewenst moment een krakend vers broodje op tafel zetten. Cateraars die weleens iets anders bij hun buffet willen serveren dan een stokbrood. Of slagers die zich graag met hun barbecue willen onderscheiden. Allerlei doelgroepen waarvoor Altijd Brood op de Plank een verrassend concept biedt. “Altijd Brood op de Plank is een tweefasen brood”, legt mede-bedenker en bakker Hans Som uit. “Dat betekent dat de bakker het brood tijdens het bakken al een mooie kleur geeft. Het enige wat de gebruiker nog hoeft te doen, is het brood een knapperige korst geven. Het product ziet er door de kleur net zo lekker uit als vers, ambachtelijk gebakken brood. Veel uitnodigender dus dan het voorgebakken, gasverpakte brood in de supermarkt.”

Breekbrood-018-klein Het brood wordt door de gebruiker in drie tot vijf minuten tijd op circa 225°C afgebakken. Dat kan in de oven van de consument thuis, maar bijvoorbeeld ook onder de salamander van een bedrijfskeuken of zelfs op het rooster van de barbecue. Op deze manier wordt de korst gereïncarneerd en lekker knapperig. Wanneer het brood twintig minuten uit de oven is, heeft al het vocht zich herverdeeld en is het brood klaar om aan te snijden en op te eten. “De receptuur bevat vijf procent desem”, vertelt Som. “Het eindproduct heeft een dunne korst en een malse kruim. Het is echt een uniek product, gemaakt van goede grondstoffen.”

  • Breekbrood-042-klein Dagenlang vers
  • Het concept Altijd Brood op de Plank is ontwikkeld door Bakeplus, in samenwerking met Meneba en Algist Bruggeman. Zij leveren gezamenlijk ingrediënten, toebehoren en promotionele ondersteuning. De bakker bakt zelf zijn breekbroden van 250 gram. “En dat is heel gemakkelijk”, aldus Som. “Je verwerkt vijf kilo deeg bijvoorbeeld via een diviseuse en legt minimaal twintig breekbroden tegelijk op de plaat klaar. Je kunt het deeg ook handmatig verdelen en dan voorzichtig oppunten. Het is niet arbeidsintensief, gaat gemakkelijk mee in de normale productie van de bakkerij en kan snel worden gemaakt. De broden zijn zowel in als buiten de koeling te bewaren. Zelfs zonder gasverpakt te zijn, zijn ze goed houdbaar. En een broodje dat eenmaal is afgebakken, blijft nog dagenlang vers en dus prima te eten.”
  • Breekbrood Gerwin Starink is eigenaar van Echte Bakker Boenders, tevens een Keurslagerij. Bovendien heeft hij een cateringbedrijf. Voor hem is Altijd Brood op de Plank een uitkomst. “Ik ben zonder overdrijven jarenlang op zoek geweest naar een dergelijk product. Voor mij is dit een schot in de roos. Het is vers, smakelijk en onderscheidend.” Hij haast zich te zeggen dat er niets mis is met een stokbrood. “Maar na een dag is het niet lekker meer. Bovendien laat de consument zich tegenwoordig maar wat graag verrassen. Breekbroden hebben een mooie, ambachtelijke uitstraling en zijn in een enorme diversiteit te maken. Het is gewoon net even anders dan altijd maar weer dat stokbrood bij een barbecue, buffet of borrel.”
  • Breekbrood-074-klein Verrast
  • Het concept Altijd Brood op de Plank heeft Starink aangenaam verrast. “Het is een heel lekker product, dat je kunt bakken van een gemakkelijk te verwerken deeg. Bovendien is het eenvoudig op voorraad te houden. Eenmaal afgebakken blijft het brood lang mals en lekker.” De groep collega-Keurslagers die hij onlangs op bezoek had in het bedrijf, waren zonder uitzondering minstens zo enthousiast als hijzelf. “Alle slagers zijn op zoek naar een kwalitatief goed product, dat gemakkelijk te verwerken is en lekker blijft. Dit brood past bij de uitstraling die Keurslagers willen bieden. En zo’n broodje afbakken op de barbecue zorgt natuurlijk voor een en al beleving. Ik kan iedere bakker aanraden contact te zoeken met slagers en cateraars in de regio om Altijd Brood op de Plank breed in de markt te zetten. Het zorgt gegarandeerd voor extra omzet.”
  • Breekbrood-102-klein Starink verkoopt de breekbroden als eindproduct bij buffetten en legt het ook als voorgebakken product in de koeling van zijn bakkerswinkel. “In de winkel moet je het verhaal goed vertellen, misschien wel juist omdat het er als een eindproduct uitziet. Wij geven regelmatig een broodje weg en laten mensen het zodoende zelf een keer proberen en proeven. Onze overtuiging is: wat je weggeeft, krijg je terug. Onze klanten blijken inderdaad heel enthousiast over het brood en vinden het ideaal dat ze op deze manier ook buiten onze openingstijden een vers broodje op tafel kunnen zetten. Of dat nu de ontbijttafel is of de salontafel, ’s avonds bij een borrel.”
  • Breekbrood-139-klein Hans Som-klein Snel schakelen
  • Ook Hans Som ziet grote kansen voor de verkoop van
 
  • voorgebakken breekbrood. “Met Altijd Brood op de Plank zit je kort op de klant en kunt snel schakelen. Wie zijn klant optimaal wil bedienen, heeft hieraan een ideaal product. Het biedt bakkers echt goede kansen.” Starink vult aan: “Met Altijd Brood op de Plank kun je je klanten op ieder moment een vers, ambachtelijk product aanbieden. Daardoor heb je letterlijk en figuurlijk ook zelf brood op de plank. En daar gaat het uiteindelijk toch om?”
  • Lees ook
    Bakeplus en partners maken winnaars Sinterklaascampagne bekend

    Bakeplus en partners maken winnaars Sinterklaascampagne bekend

    Bakeplus en partners lanceerden dit jaar de vernieuwde Sinterklaascampagne, een sfeerpakket voor bakkerswinkels. Zonder dat de deelnemende bakkers het wisten, is er gekeken hoe zij het pakket inzetten. Er kwamen drie winnaars uit naar voren die op 5 december in het zonnetje werden gezet.

    Belgisch brood bakken op Mars

    Belgisch brood bakken op Mars

    Zullen de eerste mensen die op Mars brood bakken en eten dat doen dankzij een Belgische doorbraak? Dat is de uitdaging voor het SpaceBakery-project , een uniek consortium dat uit zeven Belgische organisaties bestaat en door de bakkerij-, banket- en chocoladedeskundigengroep Puratos geleid wordt. Inmiddels is er een budget van meer dan 6,3 miljoen euro...

    Vijf tips voor het openen van een pop-up store

    Vijf tips voor het openen van een pop-up store

    Pop-up stores verschijnen regelmatig in het straatbeeld. Leegstaande ruimtes die (tijdelijk) gevuld worden om iets te verkopen. Dat iets kan van alles zijn. Van zonnepanelen tot asperges en van Fiat 500’s tot pepernoten.

    Flexmedewerker inpak

    Flexmedewerker inpak

    Wat ga je doen?Wij zijn per direct opzoek naar een flexmedewerker inpak voor deze centrale bakkerij. De volgende twee diensten wissel je om de week af: Vrijdagavond...

    Broodbakker in de 3 ploegen

    Broodbakker in de 3 ploegen

    Wat ga je doen?In deze functie ben je verantwoordelijk voor een goed verloop van de productie van brood. Je zal in een team van 3 a 4 bakkers per ploeg, kleinbrood,...

    rose & vanilla is op zoek naar een assistent banketbakker

    rose & vanilla is op zoek naar een assistent banketbakker

    rose& vanilla is dé bakker van unieke cakes en taarten die écht lekker zijn, er prachtig uitzien, gemaakt zijn van de beste biologische ingrediënten en gegarandeerd...