“Allergenen, zoals gluten bevattende granen, sesamzaad en noten, komen in vrijwel alle bakkerijen voor. Het is belangrijk en zelfs verplicht uw klant proactief te wijzen op informatie over allergenen in uw producten”, aldus Linda van Zonsbeek, kennisspecialist bij NBC. “Maak in de winkel zichtbaar dat u deze informatie paraat hebt.”

“Allergenen zijn stoffen die een ernstige reactie kunnen geven bij mensen met een voedsel­overgevoeligheid. Op voorverpakte producten moeten de aanwezige allergenen in een afwijkend lettertype worden vermeld in de ingrediëntenlijst op het etiket. Zijn producten niet voorverpakt, dan mag u de informatie mondeling overbrengen. Dat betekent wel dat die informatie schriftelijk of elektronisch beschikbaar moet zijn voor het personeel en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Verder is belangrijk dat de informatie vrij toegankelijk, begrijpelijk en duidelijk leesbaar is. In de praktijk betekent dit dat het voor de klant duidelijk moet zijn waar de allergeneninformatie te vinden of op te vragen is. Dat regelt u bijvoorbeeld door een bordje op de toonbank te zetten of met een tekst op de menukaart, zodat klanten weten dat ze uw medewerkers om allergeneninformatie kunnen vragen.”

Tip 1: geef duidelijk aan waar de klant de allergeneninformatie kan vinden en zorg dat uw medewerkers weten welke informatie bij welk product hoort. Het is handig dit in een lijst bij te houden, waarin u per product aangeeft welke van de 14 verplicht te vermelden allergenen erin voorkomen.
Tip 2: houd de allergeneninformatie (en de lijst) goed bij. Zodra er wijzigingen zijn in een bepaalde grondstof of uw receptuur, controleer dan ook de allergeneninformatie. Bakkerijsoftware gekoppeld aan SpecsPlaza kan u hierbij helpen.

Tot slot wil Van Zonsbeek u nog een advies meegeven: “Allergeneninformatie is wettelijk verplicht, maar houd de allergeneninformatie niet alleen bij voor het geval de NVWA bij u langskomt voor controle. Wanneer u en uw medewerkers goed geïnformeerd zijn over ­allergenen in de producten, en vragen van klanten duidelijk en zonder aarzeling kunnen beantwoorden, creëert u vertrouwen bij de klant. En niets is beter dan een tevreden klant die graag bij u terugkomt.”

Het NBC is er om de bakkerijsector verder te helpen. Door onder meer regels en wetgeving te vertalen naar de praktijk, via artikelen en praktische hulpmiddelen. Bekijk www.nbc.nl/allergenen voor de 14 allergene stoffen en een handig schema van allergenen in bakkerijproducten. Hebt u een vraag, neem dan contact met mij op via kennis@nbc.nl.

NBC_logo

Bekijk alle vragen in het dossier Vraagbaak NBC bekijken.

 

Altijd op de hoogte blijven?