Aftrap van de Amsterdam Food Pitch 2019

24 januari 2019

De Kweker organiseert dit jaar voor de tweede keer de Amsterdam Food Pitch. De editie van 2019 begint met een kick-off op 25 januari. Dan wordt de inschrijving geopend en zijn de finalisten van afgelopen jaar aanwezig met hun producten.

In 2018 ging De Kweker voor het eerst op zoek naar naar het meest innovatieve en lekkerste foodproduct van het jaar. Dough-to-go van Mieke Schaling en Mama Madina’s glutenvrij zuurdesembrood van Madina Mamedova wonnen de over-all prij. Madina Mamedova won ook de Publieksprijs. De prijs voor het Meest Duurzame product ging naar de Bokken Bouillon van Annelies Hermsen.

De overall winnaars kregen een geldbedrag van € 1.500. Daarnaast werden de producten opgenomen in het schap van De Kweker en kregen ze ondersteuning bij de ontwikkeling, branding en lancering van het product. Zowel Madina Mamedova als Mieke Schaling zijn samen drie andere finalisten bij de kick-off aanwezig en vertellen hoe het met hen en hun gelanceerde producten gaat. De andere aanwezige finalisten en hun producten zijn: Ray Heistek met Kaasfondue in blik, Joost Brugman & Paul Jonker met Joost & Paul jus de veau en Willem van Huissteden met Pepesan ikan.

Amsterdam Food Pitch 2019

Foodproducenten die mee willen doen aan de Amsterdam Food Pitch kunnen zich vanaf 25 januari hiervoor inschrijven. De inschrijving sluit op 29 maart. De jury staat volgende de organisatie te ‘popelen’ om de nieuwe producten te ruiken en te proeven. Uit alle inzendingen stelt De Kweker een longlist samen. De jury beoordeelt deze producten en maakt 19 april de finalisten bekend, waarna het publiek online zijn of haar stem uit kan brengen. De publieksstem telt voor 25 procent mee in de beoordeling. Tot aan de finale worden de producten en de makers op verschillende manieren in de spotlights gezet, zowel on- als offline. Op 14 juni pitchen de finalisten hun product tegenover de vakjury en wordt de winnaar bekend gemaakt.

De jury bestaat dit jaar uit: Tjitze van der Dam (QO Amsterdam, 24h chefs), Marjan Ippel (Talkin' Food, journalist en foodtrend watcher), Gert Blaauw (algemeen directeur De Kweker) en Karin Richter (Mevrouw Hamersma). Nieuw in de jury dit jaar is de hoofdredactrice van online platform Culy.nl, Nancy van Batenburg.

De winnaar wint de titel ‘Lekkerste product van 2019’ en een geldbedrag van €1.500. Daarnaast krijgt de winnaar ondersteuning bij de ontwikkeling, branding en lancering en wordt het product opgenomen in het schap van De Kweker. Een nieuwe partner dit jaar is De Bijenkorf, die onder het label van Amsterdam Food Pitch een retailprijs zal uitreiken.

Altijd op de hoogte blijven?