Administratie vakantiedagen niet altijd even helder

Vakantie kalender_pixabay

Foto: Pixabay

Als een medewerker op vakantie gaat, boekt u de uren af waar hij of zij recht op heeft. Het lijkt eenvoudig, maar toch zijn er veel regels waarmee u als werkgever rekening moet houden.

De NBOV organiseerde onlangs een themamiddag over vakantie, waar onder andere vakantiedagen administreren aan bod kwam. Hier werd duidelijk dat niet alles bij iedereen even helder is. “Vakantie is een veelbesproken onderwerp bij onze leden. Het komt elk jaar weer terug”, zegt Yoeri van Meurs, bedrijfsadviseur bij de NBOV. “We merken dat veel werkgevers er ook niet alles over weten.”
Een werkgever moet bijvoorbeeld registreren hoeveel vakantie-uren een medewerker opneemt. Volgens de cao bent u verplicht medewerkers twee keer per jaar een overzicht te geven van de opgenomen vakantie-uren. Het mag ook met een onlineportaal inzichtelijk gemaakt worden. De medewerker ondertekent dit overzicht. NBOV-leden kunnen voor de registratie gebruikmaken van een vakantiekaart en vakantiereglementen. Deze zijn te vinden op nbov.nl.
Als werkgever heeft u de registratieplicht, dus ook de bewijslast. U voorkomt discussie door het saldo goed bij te houden. Als u geen overzicht kan verstrekken, wordt uitgegaan van het saldo dat de medewerker aangeeft.

Wettelijk en bovenwettelijk

Elk jaar bouwt de medewerker wettelijke vakantiedagen (op grond van de wet) en bovenwettelijke vakantiedagen (op grond van de cao) op. De wettelijke vakantiedagen zijn vier keer het gemiddelde aantal uren per week (vier weken). Daarbovenop heeft een medewerker recht op één keer het gemiddelde aantal uren per week aan bovenwettelijke vakantiedagen (één week). In totaal heeft een medewerker dus vijf keer het gemiddelde aantal uren per week aan vakantiedagen.

Opbouwen en opnemen

De medewerker vraagt vakantie schriftelijk bij u aan. Als u redenen heeft om de vakantie af te wijzen, moet u dit binnen twee weken na de aanvraag schriftelijk melden. Als u dat niet doet, is de vakantie volgens de wensen van de medewerker vastgesteld. Wil de medewerker langer dan drie weken aaneengesloten afwezig zijn, dan vraagt hij dit minimaal drie maanden van tevoren bij u aan.

Nog vragen over vakantiedagen? NBOV-leden kunnen contact opnemen met de bedrijfsadviseurs van de NBOV via po@nbov.nl of (0182 ) 69 30 30. 

Dossiers
Lees ook
Einde arbeidsovereenkomst in december

Einde arbeidsovereenkomst in december

December is voor veel mensen vanwege de feestdagen een bijzondere periode. Dat geldt zeker voor de bakkerijbranche: in principe kan daarom een arbeidsovereenkomst niet in december eindigen.

‘Neem de tijd om een bedrijf te leren kennen’

‘Neem de tijd om een bedrijf te leren kennen’

Een eigen bakkerij was voor Niels van der Wal altijd al een droom. In april namen hij en zijn vrouw Annefrouke Echte Bakker Nico en Aeltsje de Groot in Stiens over. De startende ondernemer deelt zijn ervaringen en geeft tips.

Cadeaupakketten: wat mag, en wat moet?

Cadeaupakketten: wat mag, en wat moet?

Sinterklaas en de kerstperiode zijn natuurlijk bij uitstek momenten om een of meer cadeaupakketten in uw assortiment op te nemen. Ook voor deze pakketten gelden regels, bijvoorbeeld voor etikettering, allergenenvermelding en naamgeving van producten. En mag u een fles wijn aan uw pakket toevoegen? De NBOV zet het voor u op een rijtje.