Tekst: Frank Janssen, foto's: NBC, UnSplash.com

Tijdens Bakkersvak 2019 hebben we als Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) de slogan ‘2025 begint nu!’ geïntroduceerd. Een slogan om aandacht te geven aan de rol van brood in de toekomst. Afgelopen maanden heeft u in Bakkers in bedrijf telkens een trend kunnen lezen en hebben we beschreven waar wij de rol van brood en de bakker(ij) zien. Dit decembernummer blikken we terug en sluiten we de serie af met drie belangrijke adviezen.

De toekomst brengt wellicht andere broodsoorten, andere momenten, andere aankoop-motieven en een ander aankoopgedrag met zich mee, maar brood blijft onderdeel van ons eetpatroon. Sterker nog, brood zal de aankomende jaren naar verwachting stijgen in populariteit, waarvan de eerste voortekenen er al zijn. Nieuwe broodvarianten, een toenemende vraag naar gezonde broodsoorten en een groei in onbelegde en belegde broodjes. Brood is nog nooit op zoveel plekken in Nederland aangeboden en voor de eerste keer in een periode van tien jaar stijgt het totale broodvolume weer.

Jongeren binden
De verwachting is dat de eerdergenoemde trends zich in lijn zullen voortzetten met de groei van het aandeel jongeren in de Nederlandse bevolking. Het wordt dus steeds belangrijker om de aankomende jaren deze groep als klant voor je onderneming te winnen. Na 2025 zal de groep Nederlanders geboren vóór 1980 afnemen en dus als klantgroep minder groot worden. Een groep die nu ruim 40% van de klanten betreft van de ambachtelijke ondernemers.

Foto's: NBC, UnSplash.com

Nieuwe initiatieven
De laatste maanden hebben we in onze artikelen nieuwe initiatieven laten zien van ondernemers die de nek hebben uitgestoken. Zoals Tim van Dalen, die met Puur uit de Schuur mensen uit de buurt verbindt. Ook Tom van de Velde is met De Broodbode begonnen in zijn schuur en nu uitgegroeid tot een lunchketen met acht vestigingen. Nobel’s brood (Willemijn Nobel) verkoopt naast brood ook ambachtelijke lekkernijen voor op en bij het brood, zoals vleeswaren van het mes, kazen van het blok en zelfgemaakte soep voor thuis. En Paul Berntsen specialiseert met zijn brood-shop op de online verkoop van brood. Chris van Stuivenberg levert met zijn bedrijf Bakkeraanhuis.nl brood op bestelling bij de consument thuis. Lucas Vermeulen tenslotte ontwikkelt en maakt met zijn Brooddesign brood voor alle grote landelijke cateraars. Stuk voor stuk fantastische voorbeelden die laten zien dat ondernemerschap goed te combineren valt met de veelzijdigheid van brood.

Wij gaan door!
Wij gaan als NBC door om jullie te inspireren, te laten zien waar de mogelijkheden liggen en om brood nog lekkerder, mooier en belangrijker te maken in onze samenleving. Uiteraard nodigen wij jullie uit om met ons mee te doen!

Dit was ons laatste artikel in de reeks voor dit jaar, maar we komen volgend jaar snel bij u terug!

Welke onderwerpen kwamen er voorbij?
Bib4 - Mei: Ook in 2025 brood op de plank
Bib5 - Juni: Kopen = consumeren
Bib6 - Juli: Van offline naar online
Bib7 - September: We want it all… and we want it now!
Bib8 - Oktober: Gemak, gezond en genieten
Bib9 - November: Hip en Happening

Altijd op de hoogte blijven?