E-nummervrij: kans of bedreiging?

22 januari 2009
vraagbaak_04_2008_page1_image1

In de ontwikkeling van e-nummervrije producten ligt een commerciële kans voor bakkerijbedrijven. tegelij kertijd kan de promotie van dergelijke producten negatieve gevolgen hebben. Want is het brood dat u aanbiedt mét additief minder goed dan het brood zónder additieven? in deze vraagbaak bespreekt Debora van zee dit dilemma.

“Additieven worden aangeduid met E-nummers en fungeren onder andere als conserveermiddel, kleurstof, rijsmiddel of emulgator. Sommige consumenten maken zich zorgen over de veiligheid van additieven voor hun gezondheid. Deze stoffen worden echter pas toegestaan voor gebruik na strenge keuring door de Europese autoriteit op het gebied van voedselveiligheid, ESFA. ESFA blijft toegestane stoffen vervolgens geregeld checken op nut en veiligheid.“

Clean labeling

“Er zijn levensmiddelenproducenten die inspelen op de consumentenvraag naar producten zonder E-nummers. Dit leidt tot meer aandacht voor het zogenoemde ‘clean labelling’. Bij clean labelling staan op het etiket zoveel mogelijk voor de consument herkenbare ingrediënten. De producent kan ook voor een clean label zorgen door de samenstelling van het product te wijzigingen; bijvoorbeeld door additieven weg te laten of te vervangen door ingrediënten zonder E-nummer.”

‘E-nummervrij!’ op de verpakking?

“Door de ontwikkeling van producten zonder stoffen met een E-nummer biedt u consumenten een alternatief. Maar, is het verstandig dit ook te promoten? Risico daarvan is namelijk dat het de consument sterkt in zijn onderbuikgevoel dat E-nummers onveilig zijn. Bovendien zal die promotie argwaan wekken bij consumenten die zich eerder geen zorgen maakten over de productveiligheid door toevoeging van additieven.”

Altijd op de hoogte blijven?