Speciaal- en streekbrood: kans voor cateraars

23 maart 2015

ZAANDAM - Er is volop omzetgroei mogelijk voor cateraars die hun gasten commerciëler in plaats van afwachtend bedienen. Speciaalbrood en streekproducten hebben daarbij veel potentie. Dat is de rode draad uit een recent marktonderzoek van GfK. De resultaten van het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van onder meer Top Bakkers, zijn 20 maart door Rogier Vermeegen van GfK tijdens het Lunchseminar van de ambachtelijke bakkers bij het Bakery Institute in Zaandam gepresenteerd.

Streekproducten en lokale leveranciers

Commerciëler werken, valt volgens GfK uiteen in verleiden, verbreden, communiceren en verduurzamen. Dat laatste blijft bij zowel opdrachtgevers als werknemers een actueel, steeds belangrijker onderwerp. GfK adviseert in te zetten op gezonde voeding en dranken, streekproducten en lokale leveranciers, zoals bakkers.

Gezonder door nudging

Werknemers willen bovendien geholpen worden bij het maken van gezondere keuzes, ook in brood. Dr. Ellen van Kleef, onderzoeker van Wageningen UR, vertelt tijdens het Lunchseminar hoe dit met nudging kan.

Actiegerichte communicatie

Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is dat de werknemers openstaan voor actiegerichte communicatie, zoals dagaanbiedingen met brood en informatie over de samenstelling, het bakproces en de herkomst van de bakkerijproducten.

Speciaal brood

Verder geeft 43 procent van de werknemers aan meer te besteden wanneer het productaanbod beter aansluit bij de wensen. De werknemers willen bovendien meer variatie in productaanbod. Speciaal brood, zoals desem- en speltbrood, heeft hierbij de meeste potentie. GfK adviseert cateraars verder om belegd brood in te zetten met combideals.

Meer weten?

Wie meer wil weten over deze en andere resultaten van het marktonderzoek van GfK kan via info@topbakkers.nl of 055-5998222 contact opnemen met Top Bakkers.

 

Altijd op de hoogte blijven?