Heeft u plannen voor nieuw- of verbouw van uw winkel(s)? Dan zijn er een aantal punten waarop u moet letten. Valkuilen die u kunt omzeilen om tot een maximale omzet te komen. De belangrijkste aandachtspunten op een rij gezet.
- Wat is uw doelstelling?
Valkuil: De winkel totaal verbouwen en op de zelfde voet verder gaan.
Het verbouwen van uw winkel start u over het algemeen niet op omdat u toe bent
aan een andere werkomgeving. De vraag van uw klanten verandert, of misschien wilt
ú dat de vraag van uw klant gaat veranderen. U kunt dat bereiken door het interieur
grondig aan te pakken. Als ‘de boel eens even flink opschudden’ niet de belangrijkste
reden is voor de verbouwing, wat is dan wel de belangrijkste reden?
- ARBO eisen
Valkuil: Vergeten de Arbo-eisen in uw verbouwplannen op te nemen.
Vergeet de Arbo-eisen niet in uw verbouwplannen op te nemen. Een risico-inventarisatie
en -evaluatie is verplicht vanuit de Arbeidsomstandighedenwet. Bakkersbedrijven met maximaal 25 werknemers zijn niet langer verplicht om hun RI&E door een Arbo-dienst te laten toetsen maar kunnen dat zelf digitaal. De RI&E voor bakkers is gratis beschikbaar en bereikbaar via http://www.rie.nl.
- Overleg met uw personeel
Valkuil: De winkel totaal verbouwen en de medewerkers pas in een veel later stadium bij
de plannen betrekken.
Je ziet nog wel eens dat medewerkers zo vertrouwd zijn geraakt met een aantal
‘rare’ zaken van het huidige interieur, dat zij daar oplossingen voor hebben
verzonnen. Als u plannen heeft om te gaan verbouwen, zijn zij de eerste die kunnen
vertellen waar zij (al jaren) tegen aan lopen in de huidige opstelling.
- Wie is de huidige doelgroep?
Valkuil: Geen idee hebben hoe uw klanten de boodschappen die zij bij u kopen,
inpassen in hun andere dagelijkse behoeften.
Informeer eens bij uw klanten. Te denken valt aan vragen als: ‘Bij welke winkels
komt u dagelijks/wekelijks?’, of ‘Stel u komt er om 16.00 uur achter dat u bent
vergeten om brood voor de volgende dag te kopen en wij zijn uitverkocht, waar
koopt u uw brood dan?’ Op die vraag krijgt u waarschijnlijk een eerlijker antwoord
dan wanneer u zou vragen: ‘Koopt u altijd uw brood bij ons?’.
- Op welke doelgroep wilt u zich richten?
Valkuil: Denken dat met een nieuwe bakkerswinkel de klanten vanzelf naar u toe
komen.
Of uw zaak nu al generaties lang van vader op zoon overgaat of dat u binnenkort
voor het eerst de deuren opent, consumenten lopen bij winkels binnen waar zij zichzelf in
herkennen. Als u moet gokken - en veel eigenaren van bakkerswinkels moeten dat
omdat ze het nog nooit aan hun klanten hebben gevraagd - waarom mensen bij u
kopen, dan bestaat de kans dat u met de nieuwe inrichting een ander publiek trekt dan
dat u zou willen.
- Weet u waarom uw klanten bij u kopen?
Valkuil: Denken dat u wel weet waarom mensen bij u komen
“Mevrouw De Wit koopt al jaren bij ons dus die gaat niet weg”, of “We zitten
centraal in deze wijk”, of “Wij hebben gewoon de lekkerste kerststol”, of “Klaas is dé
beste banketbakker van het dorp.” Al deze antwoorden zijn antwoorden die u en
uw medewerkers zelf hebben bedacht en daarom bij voorbaat al ‘verdacht’.
- Wat doet de concurrent?
Valkuil: Geen flauw idee hebben hoe collega-bakkers het in een straal van 10 km
doen.
Er zijn vast momenten dat ondernemers elkaar treffen. Tijdens die momenten komt
het vast ook wel eens voor dat iemand een verhaal ophangt waar u zo uw gedachten
over heeft. Of hij schept op over de rijen klanten die op zaterdagochtend om 08.00 uur al
staan te wachten, of hij klaagt steen en been dat hij niets verdient. Dat laatste doen
veel ondernemers. Als u niet zelf bent gaan kijken, niet zelf hebt vastgelegd wat de
onhandig- of slimmigheden van die zaak zijn, moet u afgaan op ‘verhalen’. En die
groeien met het uur.
- Wat zijn de sterke en zwakke punten van úw winkel?
Valkuil: Niet weten wat u in uw nieuwe interieur per se niet wilt overnemen uit uw
huidige interieur.
Het komt wel voor dat een winkelinterieur elementen heeft, die na verloop van tijd
onhandig blijken te zijn in het dagelijks gebruik. Als u weet welke dat zijn, kunt u die
voorkomen in het ontwerp van uw nieuwe interieur.
- Schrijf uw wensen duidelijk op
Valkuil: De adviseur of ontwerper vertellen dat u een nieuw interieur wilt in termen als
‘modern’, ‘warm’, ‘authentiek’ of ‘gezellig’.
De ervaring leert dat dergelijke woorden bij ieder mens een ander beeld op roepen. Om nu te voorkomen dat de interieurontwerper er zijn eigen invulling aan geeft en dus ‘zijn eigen’ winkel ontwerpt en niet die van u, is het aan te raden om een ‘moodboard’ samen te stellen op basis waarvan u de ontwerper kunt vertellen wat u tenminste in het interieur terug wil zien.
- Kent u de mogelijkheden van het pand?
Valkuil: In uw hoofd al een nieuw pand hebben ingericht zonder zeker te weten of het
geschikt is voor wat u wilt.
Als u weet op welke doelgroep u zich wilt richten en op welke tijdstippen zij
doorgaans hun brood komen kopen, wat ze dan bij u kopen, hoe u ze langer in
de winkel kunt houden waardoor ze nog meer bij u gaan kopen, dan heeft u een beter
idee over waar er qua inrichting minimaal rekening mee moet worden gehouden.
Zorg dan dat u bekend bent met de mogelijkheden: Kan er uitgebreid worden, kan
het plafond hoger, hoe zit het met de pui, is het een monument, et cetera.
- Omgeving informeren
Valkuil: De buren een dag voor de verbouwing vertellen dat de sloopploeg morgen
voor de deur staat.
Door ruim van te voren te overleggen, kunt u er rekening mee houden dat bijvoorbeeld op de
dag dat u wilde gaan breken, de buren juist hoog bezoek over de vloer krijgen omdat
zij hofleverancier zijn geworden.
- Subsidie
Valkuil: Onbekend zijn met subsidiemogelijkheden.
Zorg dat u op de hoogte bent van de lokale en regionale subsidiemogelijkheden of
informeer hiernaar bij uw interieurbouwer.
- Programma van eisen: Wat zijn uw wensen?
Valkuil: Geen overzicht hebben van wat u eigenlijk het liefst in de winkel terug wilt
zien en welke zaken daar minimaal in terug moeten komen.
Maak een overzicht van al uw eisen en wensen.
- Budget: Hoeveel zou u willen uitgeven?
Valkuil: Onbekend zijn met de investering die het vraagt om een nieuw interieur te
laten ontwerpen en bouwen.
Bespreek het budget tijdens de eerste contacten. Het komt wel eens voor dat
ondernemers geen idee hebben wat het kost om een nieuw interieur te laten
ontwerpen en bouwen. In die gevallen loopt een tweede gesprek al snel uit op een
teleurstelling. Voor de ondernemer en de interieurbouwer.
- Financiering
Valkuil: In gesprek gaan met een interieurontwerper zonder precies te weten hoeveel
een externe financier (mocht dat nodig zijn) aan middelen beschikbaar wil stellen.
Een valkuil die wel eens voorkomt, omdat de ondernemer eerst het
gesprek wil aangaan met een interieurontwerper voordat er een plan wordt ingediend
bij een externe financier. Te vaak komt voor dat de externe financier een ander idee
heeft bij het ter beschikking stellen van geld dan de ondernemer. En dat de reeds
ontwikkelde plannen daarop moeten worden aangepast, met extra ontwerpkosten als
gevolg.
- Vergunningen
Valkuil: Vergeet niet om een vergunning aan te vragen.
Indien gewenst doet de interieurbouwer de aanvraag voor de omgevingsvergunning.
Als u besluit om zaken zelf op te pakken omdat dat het budget ten goede komt
(waarbij u zichzelf dan op een andere manier uitbetaalt), kan het voorkomen dat u
degene bent die de vergunning moet aanvragen. Een doorlooptijd van 3 maanden kan voorkomen.
Daar moet in de planning van alle partijen rekening mee worden gehouden.
- Open bakkerij
Valkuil: Onbekend met de extra aandachtspunten bij een open bakkerij.
Omdat de meningen verdeeld zijn over het wel of niet betrekken van de bakkerij bij
de winkel, is het belangrijk om u van te voren te realiseren dat u plotseling bij alle
werkzaamheden ‘op de vingers wordt gekeken’. Een ‘open’ bakkerij vraagt van de
medewerkers dat er schoon wordt gewerkt, anders werkt de uitstraling averechts.
Een open bakkerij kan voor extra beweging, geur en ‘actie’ zorgen. Benut die tijdens
drukke winkeluren. Het vraagt een andere instelling van zowel het bedienend
personeel als van hen die in de bakkerij aan het werk zijn.
- Noodwinkel / vervangende ruimte
Valkuil: Tijdens de verbouwing gaat de verkoop gewoon door, toch?
In veel gevallen is dat onmogelijk. Is er een alternatief om de verkoop tijdens
de verbouwing door te laten gaan? Met een noodwinkel of via een vervangende ruimte?
- Opslag inventaris / goederen
Valkuil: Geen opslag hebben voor ‘af te voeren materiaal’.
Als er iets nieuws in een bestaande winkel wordt gebouwd, dan moet er vaak ook
iets uit. Waar laat u dat? En voor hoelang?
- Doe het zelf
Valkuil: Ik kan het zelf wel.
Met de komst van tv-programma’s als ‘Help, mijn man is klusser!’ kan heel Nederland meegenieten
van goedwillende mannen die er van overtuigd zijn dat zij ‘dat klusje wel even klaren’. Gelukkig weten
de meeste ondernemers wel waar ze wel en niet goed in zijn en wat ze zelf kunnen doen of een ander
moeten laten uitvoeren. Door zaken uit te besteden, profiteer je bovendien van het voordeel dat de
risico’s ook bij een ander liggen. En aangezien die vanuit ervaring, werkt is een groot deel daarvan al
afgedekt.
- Tijdsplanning
Valkuil: Vergeten om vergunningen aan te vragen.
Vergunningen kunnen tijd kosten, maar denkt u ook aan de levering van materiaal,
toeleveranciers en de externe financier. In welke periode wilt u verbouwen?
- Free publicity
Valkuil: Geen gebruik maken van de verbouwing in de ‘sociale’ media.
Als ondernemer bent u altijd op zoek naar ‘free publicity’. Naast het feit dat u een
advertentie kunt zetten voor een actie, is het wellicht ook een idee om met de lokale
krant afspraken te maken over de vordering van de bouw. Als u de sloop laat doen
door ‘hangjongeren’, weet u zeker dat u in de krant komt met dit unieke initiatief. Een
opening door de burgermeester is leuk. Echter, de eerste serie brood die in de winkel
komt te liggen, weggeven aan het plaatselijke verzorgingstehuis levert meer
publiciteit op.
(Bron: Gerard van Hamersveld van Konvi RVS in Staphorst)