Nieuwe winkel? Pas op voor valkuilen!

23 januari 2015

Heeft u plannen voor nieuw- of verbouw van uw winkel(s)? Dan zijn er een aantal punten waarop u moet letten. Valkuilen die u kunt omzeilen om tot een maximale omzet te komen. De belangrijkste aandachtspunten op een rij gezet.

 
  1. Wat is uw doelstelling?

Valkuil: De winkel totaal verbouwen en op de zelfde voet verder gaan.

Het verbouwen van uw winkel start u over het algemeen niet op omdat u toe bent

aan een andere werkomgeving. De vraag van uw klanten verandert, of misschien wilt

ú dat de vraag van uw klant gaat veranderen. U kunt dat bereiken door het interieur

grondig aan te pakken. Als ‘de boel eens even flink opschudden’ niet de belangrijkste

reden is voor de verbouwing, wat is dan wel de belangrijkste reden?

 

  1. ARBO eisen

Valkuil: Vergeten de Arbo-eisen in uw verbouwplannen op te nemen.

Vergeet de Arbo-eisen niet in uw verbouwplannen op te nemen. Een risico-inventarisatie

en -evaluatie is verplicht vanuit de Arbeidsomstandighedenwet. Bakkersbedrijven met maximaal 25 werknemers zijn niet langer verplicht om hun RI&E door een Arbo-dienst te laten toetsen maar kunnen dat zelf digitaal. De RI&E voor bakkers is gratis beschikbaar en bereikbaar via http://www.rie.nl.

 

  1. Overleg met uw personeel

Valkuil: De winkel totaal verbouwen en de medewerkers pas in een veel later stadium bij

de plannen betrekken.

Je ziet nog wel eens dat medewerkers zo vertrouwd zijn geraakt met een aantal

‘rare’ zaken van het huidige interieur, dat zij daar oplossingen voor hebben

verzonnen. Als u plannen heeft om te gaan verbouwen, zijn zij de eerste die kunnen

vertellen waar zij (al jaren) tegen aan lopen in de huidige opstelling.

 
  1. Wie is de huidige doelgroep?

Valkuil: Geen idee hebben hoe uw klanten de boodschappen die zij bij u kopen,

inpassen in hun andere dagelijkse behoeften.

Informeer eens bij uw klanten. Te denken valt aan vragen als: ‘Bij welke winkels

komt u dagelijks/wekelijks?’, of ‘Stel u komt er om 16.00 uur achter dat u bent

vergeten om brood voor de volgende dag te kopen en wij zijn uitverkocht, waar

koopt u uw brood dan?’ Op die vraag krijgt u waarschijnlijk een eerlijker antwoord

dan wanneer u zou vragen: ‘Koopt u altijd uw brood bij ons?’.

 
  1. Op welke doelgroep wilt u zich richten?

Valkuil: Denken dat met een nieuwe bakkerswinkel de klanten vanzelf naar u toe

komen.

Of uw zaak nu al generaties lang van vader op zoon overgaat of dat u binnenkort

voor het eerst de deuren opent, consumenten lopen bij winkels binnen waar zij zichzelf in

herkennen. Als u moet gokken - en veel eigenaren van bakkerswinkels moeten dat

omdat ze het nog nooit aan hun klanten hebben gevraagd - waarom mensen bij u

kopen, dan bestaat de kans dat u met de nieuwe inrichting een ander publiek trekt dan

dat u zou willen.

 
  1. Weet u waarom uw klanten bij u kopen?

Valkuil: Denken dat u wel weet waarom mensen bij u komen

“Mevrouw De Wit koopt al jaren bij ons dus die gaat niet weg”, of “We zitten

centraal in deze wijk”, of “Wij hebben gewoon de lekkerste kerststol”, of “Klaas is dé

beste banketbakker van het dorp.” Al deze antwoorden zijn antwoorden die u en

uw medewerkers zelf hebben bedacht en daarom bij voorbaat al ‘verdacht’.

 
  1. Wat doet de concurrent?

Valkuil: Geen flauw idee hebben hoe collega-bakkers het in een straal van 10 km

doen.

Er zijn vast momenten dat ondernemers elkaar treffen. Tijdens die momenten komt

het vast ook wel eens voor dat iemand een verhaal ophangt waar u zo uw gedachten

over heeft. Of hij schept op over de rijen klanten die op zaterdagochtend om 08.00 uur al

staan te wachten, of hij klaagt steen en been dat hij niets verdient. Dat laatste doen

veel ondernemers. Als u niet zelf bent gaan kijken, niet zelf hebt vastgelegd wat de

onhandig- of slimmigheden van die zaak zijn, moet u afgaan op ‘verhalen’. En die

groeien met het uur.

 

  1. Wat zijn de sterke en zwakke punten van úw winkel?

Valkuil: Niet weten wat u in uw nieuwe interieur per se niet wilt overnemen uit uw

huidige interieur.

Het komt wel voor dat een winkelinterieur elementen heeft, die na verloop van tijd

onhandig blijken te zijn in het dagelijks gebruik. Als u weet welke dat zijn, kunt u die

voorkomen in het ontwerp van uw nieuwe interieur.

 

  1. Schrijf uw wensen duidelijk op

Valkuil: De adviseur of ontwerper vertellen dat u een nieuw interieur wilt in termen als

‘modern’, ‘warm’, ‘authentiek’ of ‘gezellig’.

De ervaring leert dat dergelijke woorden bij ieder mens een ander beeld op roepen. Om nu te voorkomen dat de interieurontwerper er zijn eigen invulling aan geeft en dus ‘zijn eigen’ winkel ontwerpt en niet die van u, is het aan te raden om een ‘moodboard’ samen te stellen op basis waarvan u de ontwerper kunt vertellen wat u tenminste in het interieur terug wil zien.

 
  1. Kent u de mogelijkheden van het pand?

Valkuil: In uw hoofd al een nieuw pand hebben ingericht zonder zeker te weten of het

geschikt is voor wat u wilt.

Als u weet op welke doelgroep u zich wilt richten en op welke tijdstippen zij

doorgaans hun brood komen kopen, wat ze dan bij u kopen, hoe u ze langer in

de winkel kunt houden waardoor ze nog meer bij u gaan kopen, dan heeft u een beter

idee over waar er qua inrichting minimaal rekening mee moet worden gehouden.

Zorg dan dat u bekend bent met de mogelijkheden: Kan er uitgebreid worden, kan

het plafond hoger, hoe zit het met de pui, is het een monument, et cetera.

 

  1. Omgeving informeren

Valkuil: De buren een dag voor de verbouwing vertellen dat de sloopploeg morgen

voor de deur staat.

Door ruim van te voren te overleggen, kunt u er rekening mee houden dat bijvoorbeeld op de

dag dat u wilde gaan breken, de buren juist hoog bezoek over de vloer krijgen omdat

zij hofleverancier zijn geworden.

 

  1. Subsidie

Valkuil: Onbekend zijn met subsidiemogelijkheden.

Zorg dat u op de hoogte bent van de lokale en regionale subsidiemogelijkheden of

informeer hiernaar bij uw interieurbouwer.

 

  1. Programma van eisen: Wat zijn uw wensen?

Valkuil: Geen overzicht hebben van wat u eigenlijk het liefst in de winkel terug wilt

zien en welke zaken daar minimaal in terug moeten komen.

Maak een overzicht van al uw eisen en wensen.

 
  1. Budget: Hoeveel zou u willen uitgeven?

Valkuil: Onbekend zijn met de investering die het vraagt om een nieuw interieur te

laten ontwerpen en bouwen.

Bespreek het budget tijdens de eerste contacten. Het komt wel eens voor dat

ondernemers geen idee hebben wat het kost om een nieuw interieur te laten

ontwerpen en bouwen. In die gevallen loopt een tweede gesprek al snel uit op een

teleurstelling. Voor de ondernemer en de interieurbouwer.

 

  1. Financiering

Valkuil: In gesprek gaan met een interieurontwerper zonder precies te weten hoeveel

een externe financier (mocht dat nodig zijn) aan middelen beschikbaar wil stellen.

Een valkuil die wel eens voorkomt, omdat de ondernemer eerst het

gesprek wil aangaan met een interieurontwerper voordat er een plan wordt ingediend

bij een externe financier. Te vaak komt voor dat de externe financier een ander idee

heeft bij het ter beschikking stellen van geld dan de ondernemer. En dat de reeds

ontwikkelde plannen daarop moeten worden aangepast, met extra ontwerpkosten als

gevolg.

 

  1. Vergunningen

Valkuil: Vergeet niet om een vergunning aan te vragen.

Indien gewenst doet de interieurbouwer de aanvraag voor de omgevingsvergunning.

Als u besluit om zaken zelf op te pakken omdat dat het budget ten goede komt

(waarbij u zichzelf dan op een andere manier uitbetaalt), kan het voorkomen dat u

degene bent die de vergunning moet aanvragen. Een doorlooptijd van 3 maanden kan voorkomen.

Daar moet in de planning van alle partijen rekening mee worden gehouden.

 
  1. Open bakkerij

Valkuil: Onbekend met de extra aandachtspunten bij een open bakkerij.

Omdat de meningen verdeeld zijn over het wel of niet betrekken van de bakkerij bij

de winkel, is het belangrijk om u van te voren te realiseren dat u plotseling bij alle

werkzaamheden ‘op de vingers wordt gekeken’. Een ‘open’ bakkerij vraagt van de

medewerkers dat er schoon wordt gewerkt, anders werkt de uitstraling averechts.

Een open bakkerij kan voor extra beweging, geur en ‘actie’ zorgen. Benut die tijdens

drukke winkeluren. Het vraagt een andere instelling van zowel het bedienend

personeel als van hen die in de bakkerij aan het werk zijn.

 

  1. Noodwinkel / vervangende ruimte

Valkuil: Tijdens de verbouwing gaat de verkoop gewoon door, toch?

In veel gevallen is dat onmogelijk. Is er een alternatief om de verkoop tijdens

de verbouwing door te laten gaan? Met een noodwinkel of via een vervangende ruimte?

 

  1. Opslag inventaris / goederen

Valkuil: Geen opslag hebben voor ‘af te voeren materiaal’.

Als er iets nieuws in een bestaande winkel wordt gebouwd, dan moet er vaak ook

iets uit. Waar laat u dat? En voor hoelang?

 
  1. Doe het zelf

Valkuil: Ik kan het zelf wel.

Met de komst van tv-programma’s als ‘Help, mijn man is klusser!’ kan heel Nederland meegenieten

van goedwillende mannen die er van overtuigd zijn dat zij ‘dat klusje wel even klaren’. Gelukkig weten

de meeste ondernemers wel waar ze wel en niet goed in zijn en wat ze zelf kunnen doen of een ander

moeten laten uitvoeren. Door zaken uit te besteden, profiteer je bovendien van het voordeel dat de

risico’s ook bij een ander liggen. En aangezien die vanuit ervaring, werkt is een groot deel daarvan al

afgedekt.

 

  1. Tijdsplanning

Valkuil: Vergeten om vergunningen aan te vragen.

Vergunningen kunnen tijd kosten, maar denkt u ook aan de levering van materiaal,

toeleveranciers en de externe financier. In welke periode wilt u verbouwen?

 

  1. Free publicity

Valkuil: Geen gebruik maken van de verbouwing in de ‘sociale’ media.

Als ondernemer bent u altijd op zoek naar ‘free publicity’. Naast het feit dat u een

advertentie kunt zetten voor een actie, is het wellicht ook een idee om met de lokale

krant afspraken te maken over de vordering van de bouw. Als u de sloop laat doen

door ‘hangjongeren’, weet u zeker dat u in de krant komt met dit unieke initiatief. Een

opening door de burgermeester is leuk. Echter, de eerste serie brood die in de winkel

komt te liggen, weggeven aan het plaatselijke verzorgingstehuis levert meer

publiciteit op.

 

(Bron: Gerard van Hamersveld van Konvi RVS in Staphorst)

Altijd op de hoogte blijven?