Tussendoortijd

23 juni 2015

Laatst hoorde ik het woord ‘tussendoortijd’. Voor mij een nieuw woord, waar je dan meteen je eigen interpretatie aan geeft. Wat doe je tussendoor in de tijd die je hebt? Hoeveel tijd heb ik tussendoor? Het ontbreekt mij nu nog aan een duidelijke uitleg, maar het woord wordt in verband gebracht met de fase waarin we ons begeven. Een overgangsfase van de traditionele retail naar de nieuwe retail. Maar hoe ziet die nieuwe retail er voor een bakker dan uit?

Trends volgen elkaar zeer snel op waardoor het moeilijk is om deze door te voeren in je eigen winkel of concept. En als je hier wel toe in staat bent, wanneer weet je of je de juiste trend volgt en hoeveel investeer je er in? Veel van de huidige trends spelen de bakkerijbranche in de kaart. Transparantie en eerlijkheid is op dit moment een belangrijke trend. Na de verschillende voedselschandalen heeft de consument behoefte aan eerlijkheid. Van deze trend kan het ambacht enorm profiteren. Waar het in het verleden ging om sneller, goedkoper en meer, gaat het nu weer over de kwaliteit en herkomst van producten. Geen brood van pre-mixen maar gewoon weer van meel, zout, gist en water. De consument wil geen lijst van e-nummers in het brood en begrijpt wel dat brood na twee dagen minder mals wordt. Je moet alleen uitleggen waarom dit is.

Een bakker vertelde me ooit: ‘Mijn brood wordt nooit oud. Het wordt anders en dat leg ik de klant uit.’ De consument is weer geïnteresseerd in het ambacht en is bereid daarvoor te betalen. De eerste resultaten van deze trend zijn al zichtbaar. Het aantal ambachtelijke bakkerswinkels groeit sinds lange tijd weer. Een mooie opsteker voor onze branche!

Als ondernemer bevind je jezelf altijd in de tussendoortijd. Je bent altijd op zoek naar nieuwe kansen en bent bezig met de volgende uitdaging. Het woord ‘tussendoortijd’ is voor ons dan ook niet nieuw. Het is gewoon ondernemen. Veel succes daarmee!

Altijd op de hoogte blijven?