Realiteit

31 maart 2015

Het eerste kwartaal zit er al weer op. Tijd om de balans op te maken. Vaak kun je nu al zien of de outlook voor 2015 goed zal zijn. Worden de gemaakte plannen voor 2015 gerealiseerd? Ligt u goed op schema of hapert de omzetmotor? Zijn de kosten in lijn met de prognose? Worden de besparingen gerealiseerd? In veel bedrijven wordt het budget na het eerste kwartaal aangepast aan de eerste forecast. De realiteit leert immers dat de werkelijkheid altijd afwijkt van het budget. Iemand vertelde me ooit dat het enige dat gehaald wordt van het budget de inleverdatum is. En dit is natuurlijk waar!

Is groei realistisch?

Alle bedrijven zijn op zoek naar groei. Maar is dit ook realistisch? Waar moet deze groei vandaan komen? De bevolking groeit niet meer. We kunnen niet méér eten. En er komen steeds meer aanbieders van food. Ook in de bakkerijbranche zie je steeds meer initiatieven en hebben we te maken met branche vervaging. In mei start zelfs de IKEA in Delft met een eigen bakkerij waarmee zij de concurrentie aangaan met de ambachtelijke bakker. “Brood met de hand gemaakt van biologische tarwe” en “Geen twee broden zullen hetzelfde zijn” staat er op de openingsposters.

De IKEA vestiging in Delft is de “proefkeuken” van IKEA. Hier worden nieuwe concepten ontwikkeld en uitgeprobeerd alvorens ze worden uitgerold naar de andere vestigingen. Het is een kwestie van tijd voordat IKEA in heel Nederland bakkerijen opent. Als iemand weet wat de klant wil, dan is het IKEA. IKEA heeft de ontbijtmarkt in Nederland ontwikkeld met de introductie van het ontbijt voor € 1,00. Dagelijks staan klanten in de rij voor een ontbijtje alvorens ze gaan winkelen bij IKEA. Een slimme manier om klanten te trekken op momenten waarop het standaard niet druk is Ook de foodmarket en snackcounter dragen bij aan de omzetontwikkeling van IKEA.

Wat zijn uw strategieën om te groeien? Gaat u het assortiment ook verbreden door andere producten of diensten aan te bieden? Of gaat u juist terug naar meer specialisatie met een smal assortiment? Kiest u voor aanbieden op rustige tijden? Of bent u tevreden over hoe het tot nu toe gaat. Wat u ook doet; ga ervoor en verlies de realiteit niet uit het oog!

Altijd op de hoogte blijven?