Klanten worden gasten

4 februari 2016

Twee weken geleden kwam Jumbo in het nieuws. Het concern gaat reorganiseren en ontslaat 190 medewerkers. De integratie van C1000 is afgerond en gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten. Een negatief bericht waarmee de beste supermarkt van Nederland niet graag in het nieuws komt. Een paar dagen later komt het nieuws dat Jumbo La Place heeft overgenomen en meteen verdwijnt het nieuws over het ontslag naar de achtergrond en is iedereen weer vol lof over de `meesterzet` van Jumbo. Knap hoe het goede imago wordt behouden door zorgvuldige timing in de communicatie.

Nieuwe groei

Afgelopen jaren hebben de supermarkten groei gerealiseerd door de versafdelingen te verbeteren en zich te richten op aanbiedingen om de klant meer te laten besteden. Deze groei is er bijna uit en de nieuwe groei wordt gezocht in thuisbezorgen en het toevoegen van horeca aan de supermarkt. De overname van La Place past dus heel goed in deze strategie. Zo wordt marktaandeel gekocht. Voor elke grote supermarkt een La Place om de klant nog meer te laten besteden.

Hospitality

Horeca is echter heel wat anders dan retail. Waar het in retail draait om rationele beslissingen, productiviteit en kostenbeheersing gaat het bij horeca om hospitality, kwaliteit en beleving. Het gevoel van tevredenheid wordt bij boodschappen doen voornamelijk bepaald door de lage prijs. In de horeca is dit een combinatie van genieten en vermaak. Als je genoten hebt, is de prijs veel minder relevant.

Verschillende werelden

Retail en horeca zijn twee geheel verschillende werelden. Klanten worden gasten! Beiden vragen om een geheel andere benadering en aansturing. Dit kan een valkuil zijn als Jumbo La place teveel gaat aansturen als een retailer. Een spannende toekomst!

Bakkerswinkel

Ook in onze bakkerijbranche zie je steeds meer toevoeging van horeca in de bakkerswinkel om groei te realiseren. Een goed initiatief. Echter, de verschillen tussen bakkerij en horeca lijken klein maar zijn dit niet. Zeker voor bakkerswinkels die hebben gekozen voor een zelfbedieningsconcept kan de stap naar horeca groot zijn. Zelfbediening in het ambacht verkleint het onderscheidend vermogen ten opzichte van de supermarkt. Ook de persoonlijke aandacht voor de klant neemt bij zelfbediening af. Dit is in de horeca van essentieel belang. Toch is het toevoegen van horeca voor de meeste bakkerswinkels noodzakelijk om groei te realiseren. Worden uw klanten ook gasten?

Altijd op de hoogte blijven?