Julius Caesar

20 januari 2016

De klant is koning. Zolang hij zich koninklijk gedraagt. Dat schijnt een credo van mijn nooitgekende grootvader te zijn geweest. Ik geef het toe, pake, ik gedraag me niet koninklijk. Die tijd is voorbij. Ik gedraag me als een dictator. Als ik iets wil, dan krijg ik het. Morgen pas? Vandaag!

Met mij zijn er in Nederland nog zo’n 17 miljoen dictators. Wij zijn verwend. Wij zijn een land van Ruspjes Nooitgenoeg. Wij, en vooral millennials, beslissen op social media als Romeinse keizers zonder genade met de duim over leven of dood van bedrijven, de gladiatoren van de moderne arena.

In die arena, die we onze markt noemen, verandert er ook de komende jaren veel. Uiteenlopende trends zorgen er volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) voor, dat de foodmarkt tussen 2015 en 2025 groeit van 57,3 naar 69,5 miljard euro. Directeur Jan-Willem Grievink ziet online foodwinkels en ‘blurring concepten’ een marktaandeel veroveren van respectievelijk 6-10% en 9%.

De klappen vallen in het middensegment, waarin veel speciaalzaken zitten. FSIN ziet minimaal 15 miljard euro omzet - 35% van de totale omzet in het midden van de foodmarkt - verschuiven. Onder meer naar discounters met kwaliteitsproducten en naar super-speciaalzaken, echte premium aanbieders, waar het draait om levensstijl en storytelling. Die bedrijven krijgen de ‘duim omhoog’ van de dictators. Ben jij niet goedkoop? Ben jij niet ANDERS? Wat ben jij dan wel? Duim omlaag!

Als individuele ondernemer heb je geen invloed op alle aanstormende veranderingen. Wel op hoe je erop anticipeert. Bepaal je marketingstrategie. Zorg, dat je steeds opnieuw onderscheidende meerwaarde biedt aan jouw dictators. Weet wie ze zijn. Weet wat ze willen. Weet waar ze kopen. En wees ANDERS. Dan krijg je vast de ‘duim omhoog’ van deze verre familie van keizer Julius Caesar.

  • Met hartelijke groet,
  • Hanno Spanninga

Altijd op de hoogte blijven?