Ik snap er geen pepernoot van!

18 september 2015 pixabay

Het is september en de sinterklaas discussie is al weer in volle gang. Meestal gaat de discussie over de vroege verkoop van pepernoten. Op 31 augustus lagen de pepernoten al bij Jumbo en Albert Heijn in de winkel. Maar dit jaar won de Zwarte Piet-discussie het van de pepernoten. Deze discussie begon nog eerder.

De vroege verkoop van pepernoten roept altijd weer reacties op. Google maar eens: Pepernoten te vroeg in de winkel! Dan kun je de discussie volgen. Ondanks die meestal negatieve reacties zie je wel dat de verkopen in de supermarkt meteen erg goed zijn. De Albert Heijn, waar ik mijn boodschappen doe, heeft nu al drie meter schap ingericht en na vier verkoopdagen zijn die eerste schappen al leeg. Uit ervaring weet ik dat de eerste verkopen van pepernoten, waarmee ik ook kruidnoten bedoel, erg goed zijn. Het gevoel van “Ze zijn er weer!” zorgt voor een mooie verkoopstart. Het lijkt een beetje op nieuwe haring en asperges!

Dat pepernoten populair zijn bewijst pepernotenleverancier Van Delft. Zij openden vorig jaar een permanente pepernotenwinkel in Amsterdam en een pop-up winkel in de Markthal. Het openen van deze winkels leek eerst op een reclamestunt om het merk te promoten. Toch blijkt er voor marktleider Van Delft een verdienmodel te zijn voor de eigen pepernotenwinkels. Dit jaar openen ze tien vestigingen door het hele land waarin ze meer dan 50 verschillende soorten pepernoten aanbieden.

Naar mijn weten zijn er maar drie producenten van peper-/kruidnoten waaronder marktleider Van Delft. Bijna elke bakker koopt de pepernoten in via de groothandel en het assortiment komt vaak niet verder dan de soorten neutraal en chocolade. Daarmee ben je als bakker dus niet onderscheidend. Je hoopt natuurlijk dat je eigen verpakking voor een onderscheidend vermogen zorgt. Maar de klant weet al lang dat de pepernoten, die bij de supermarkt, Kruidvat of bij de benzinestations worden verkocht, hetzelfde zijn en alleen in prijs en verpakking verschillen.

Je wordt dus beconcurreerd door je eigen leverancier. Het ergste is alleen dat deze leverancier dat met een veel beter assortiment doet, dat vaak niet aan de bakker wordt aangeboden, op betere locaties en tegen hogere prijzen. Ik snap er geen pepernoot meer van !

Altijd op de hoogte blijven?