Echt!?

10 november 2014

Na jaren van omzetdaling stijgt de omzet van de ambachtelijke bakkerij weer. Dat is goed nieuws! De groei komt voort uit de tijdgeest waarin we leven. Tradities worden belangijker en er is steeds meer aandacht voor het ambacht. ‘Reinventing traditions’, dat is wat de consument op dit moment doet. Dit zie je in verschillende branches. De kapper wordt weer barbier, de slager beenhouwer en kopen bij de boer is hip! De opkomst van kleine bierbrouwers en koffiebranders past helemaal in deze tijd. Ook in de bakkerij zie je die trend. Er komt meer waardering voor producten waarvan de oorsprong bekend is. Het einde van het tijdperk waarbij de bakker meel met kant-en-klaar mixen verwerkt tot brood, is voorbij. Dit kan de klant zelf wel en hij wordt daarbij begeleid door tientallen tv-programma’s. De klant komt weer naar de bakker voor echte smaak en het oude ambacht. Brood zonder toevoegingen, brood gemaakt van meel gemalen bij de molen in het dorp , brood gemaakt van zuurdesem. Het moet écht zijn….

Een mooi voorbeeld daarvan is het verschil tussen de Markthal en de Fenix Food Factory. Beide zijn gevestigd in Rotterdam. De Markthal is ontwikkeld door projectontwikkelaars, waarbij de hoge huren het uiteindelijke verdienmodel vormen. De meeste huurders zijn gevestigde namen en de stands zijn bijna winkels. Gelukkig is het er erg druk. Maar ik ben benieuwd naar de ontwikkeling.

De Fenix Food Factory is gevestigd in een oude fabriekshal. Er wordt gebakken, koffie gebrand, bier gebrouwen en het vlees hangt te rijpen. Geen glimmende toonbanken en strak afgewerkte kramen. Je voelt het verschil met de Markthal. Je voelt de passie. Dit is echt!

Altijd op de hoogte blijven?