Desem: ziel bakkerij

22 mei 2014

Wereldwijd consumentenonderzoek toont aan dat één van de consumententrends is het kiezen voor authentieke bakkerijproducten en de bijbehorende ambachtelijke beleving. Bakkerijen die dat bieden worden beoordeeld op andere criteria dan uitsluitend prijs (bron: Puratos Taste Tomorrow-onderzoek). Met desemproducten kunt u als bakker die authentieke beleving bieden die de consument zoekt en uzelf onderscheiden. Hoe brengt u desem tot leven in uw bedrijf?

De basisingrediënten van desem zijn altijd hetzelfde: bloem, water en micro-organismen. Doorloop het mengproces onder de juiste omstandigheden, geef fermentatie de tijd en voilà: u hebt uw eigen desem gemaakt. Er is een groot voordeel met betrekking tot de eigen productie van uw desem. Het geeft u een dieper inzicht in de complexiteit van het product. Een desem is de ziel van de bakkerij.

U kunt uw zelfgemaakte desembrood ook herkenbaar maken voor uw klanten. Door te experimenteren met parameters als vochtigheid of temperatuur laat u al een grote diversiteit aan eindresultaten zien. Denk ook eens aan de toevoeging van andere ingrediënten. Bijvoorbeeld water waarin sinaasappelschillen of rozijnen hebben geweekt: door de wilde gisten en melkzuurbacteriën die zich op de schil van deze vruchten bevinden, krijgt uw brood een eigen smaak. Ook honing of appelrasp zijn uitstekende toevoegingen.

De keuze voor vloeibare of vaste desem is geheel aan u. Ontdek zelf welke producten en welke technieken het beste bij u passen, gewoon door te dóen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Door creatief te experimenteren komt u ongetwijfeld tot zeer verrassende resultaten! En belangrijker: uw klant komt steeds terug voor uw onderscheidende producten.

  • Karl De Smedt
  • Puratos Group

Altijd op de hoogte blijven?