De strategiebakker

3 september 2014

Het kneden van deeg in de kuip bij de bakker fascineert me. Waarom? Omdat je ziet dat het deeg leeft. En misschien ook, omdat het me doet denken aan strategie. Ja, je leest het goed. Het is immers allebei een ambitie voor een mooie toekomst. Als brood of als resultaat. Deeg kneed je om er brood van te bakken, strategie kneed je om er resultaat mee te boeken.

Want zoals het deeg geen lichaam voedt, zo voedt je strategie geen onderneming. Het is allebei slechts een begin. Behandel als ondernemer daarom je strategie, dat waar je naartoe wilt, zoals je als bakker je deeg behandelt:

1. Kneed je strategie. Niet te kort, niet te lang.

2. Verdeel de strategie en bol 'm op tot pakweg tien strategische doelen, je rode draad. Grote doelen voor bijvoorbeeld vijf jaar. Laat ze even rusten en rijpen.

3. Maak ze op tot kleinere, behapbare operationele doelen voor het komende jaar. Zo concreet mogelijk. Met wie wat gaat doen. Wanneer het af is. Wat het opbrengt. En - ideaal bezien - wat het aan investering kost.

4. Stook het vuur op in je onderneming en bak je doelen. Voer ze uit. Laat ze kleur krijgen. Knapperig worden. En houd je hoofd erbij: grijp in als het niet gaat zoals jij van plan bent.

Zo krijg je verrukkelijke resultaten. Zoals een hogere marge. Een sterkere positie in de markt. Klanten die je op handen dragen. Ontzag van concurrenten. Enthousiaste medewerkers. Kortom, een gezonde onderneming met een ondernemer die zich weer thuis voelt in zijn eigen bedrijf.

En ja, ik weet het. Soms is de praktijk anders dan je hebt voorzien. Dan toch succesvol je doelen realiseren is een topprestatie. Want plannen zijn mooi. Resultaat verdient respect.

Wat is jouw ondernemerstip over strategie?

 
  • Hanno Spanninga
  • FoodResult

Altijd op de hoogte blijven?