Beko lanceert turnkey winkelbakkerij Bakery Market

27 oktober 2014

UTRECHT – Beko lanceert in samenwerking met het Bakery Institute, Bakery Market. Dat is een concept voor een turnkey winkelbakkerij bestemd voor startende ondernemers of voor bakkers die naar meerdere filialen willen doorgroeien. In een Bakery Market-winkel beleeft de klant het complete, ambachtelijke proces van kneden tot bakken in volle glorie. De investering is met 77.000 euro significant lager dan voor het inrichten van een ‘reguliere’ bakkerij met winkel.

  • Ambacht versterken
  • “Beko wil het ambacht versterken. Bakery Market is daar een voorbeeld van”, vertelt Richard Guldemundt, commercieel manager bij Beko Bakkerij Techniek. “We helpen startende bakkers een hippe winkelbakkerij van zo’n 50 m2 te realiseren waarin alle vereiste aspecten van wat een klant tegenwoordig van een bakker verwacht, zijn verwerkt. Vol beleving. In de winkel wordt authentiek en lekker brood en banket gebakken met eerlijke ingrediënten erin verwerkt, geproduceerd volgens een puur ambachtelijk bakproces. En dat allemaal in het zicht van de klant. Voor ambitieuze bakkers die het aantal winkels wil uitbreiden, is Bakery Market een manier om meteen een puur, ambachtelijke winkel neer te zetten.”
  • Handen ineen

Voor de totstandkoming van het winkelbakkerijconcept sloegen alle groepen van de groothandel de handen ineen. Beko Bakkerij Techniek neemt alle apparatuur, gereedschappen en inrichting voor rekening: een modulair productie- en verkoopconcept. Beko Nederland zorgt voor de grondstoffen: speciale bloem van Franse oorsprong. Ook zorgt men voor vaktechnische oplossingen voor bijvoorbeeld desem. Beko Verpakkingen zorgt voor verpakkingen met een ambachtelijke en natuurlijke uitstraling, FSC-gecertificeerd. Beko Advies verzorgt alle adviezen op bedrijfseconomisch, bedrijfskundig, baktechnisch en commercieel gebied. Het Bakery Institute participeert onder meer met de opleiding Puur Boulangerie en Puur Desem.

Totaalplaatje

“We bieden een totaalplaatje”, besluit Guldemundt. Hij somt op: “Vak- en verkoopopleiding, een ondernemingsplan, een vestigingsplaatsonderzoek, exploitatiemodellen en kostprijsberekeningen, promotie, ingrediënten, de complete modulaire inrichting van de winkelbakkerij, productpresentatie en verpakking. En dat op een relatief kleine ruimte.” Hij schat dat bij een weekomzet van zo’n 6.000 euro de investering in Bakery Market in 3 tot 4 jaar is terugverdiend. Daarbij is gerekend met een winkel waar één bakker en één winkeldame werkt.

Gereed

Bakery Market is gelanceerd tijden de onlangs gehouden Beko Najaarsdagen. De komende maanden wordt het verder gefinetuned. Op Bakkersvak 2015 is het turnkey bakkerijwinkel-concept helemaal gereed.

Altijd op de hoogte blijven?