Nieuws
NIEUWS_Mamabrood

De Apeldoornse bakkerij Van der Wal Jolink en Patissier en Broodspecialist Van Otten in Enter introduceren op Moederdag iets bijzonders: het Mamabrood. Een puur ambachtelijk brood, zonder kunstmatige toevoegingen. Van ieder verkocht brood gaat 15 cent naar een goed doel: Cordaid Memisa. Die zet zich in tegen moedersterfte. Het brood is ontwikkeld in samenwerking met Koopmans Meel en Bakels. De lancering van het brood vindt plaats tijdens een speciale tv-uitzending op SBS6, de avond voor Moederdag.

“Peter van der Wal en ik liepen al lange tijd met het idee rond om een puur brood te ontwikkelen, zonder kunstmatige toevoegingen”, vertelt Eric van Otten. “Maar wel heerlijk van smaak en op ambachtelijkheid onderscheidend van alle andere aanbieders. Kortom: een eerlijk en heerlijk brood met smaak, uitstraling en karakter. Daarbij: zou het niet geweldig zijn als zo veel mogelijk ambachtelijke bakkers in Nederland dit brood zouden gaan opnemen in het assortiment, waardoor we met elkaar onze ambachtelijkheid en vakmanschap tonen maar ook met elkaar een goed doel steunen?”

Dit goede doel was snel gevonden: Cordaid Memisa. Beide bakkers vinden sociaal-maatschappelijk ondernemen erg belangrijk en zodoende dragen ze beiden hun steentje bij aan het opzetten van bakkerijen in Afrika. Hierdoor zijn contacten gelegd met Cordaid Memisa: een ontwikkelingshulporganisatie die zich geheel op de hulp aan zwangere moeders richt. Elke anderhalve minuut overlijdt er een vrouw tijdens haar zwangerschap of bevalling. De naam van het brood werd dan ook al snel Mamabrood. Van ieder verkocht Mamabrood gaat 15 cent naar de bestrijding van moedersterfte.

Partners
Voor de ontwikkeling van het brood namen de bakkers twee partners in de hand. Koopmans Meel maalt de Eko-bloem die de basis vormt van de 100%-broodmix. Bakels Bakkerijgrondstoffen mengt de bloem tot mix. Gebakken Mamabrood bevat geen kunstmatige toevoegingen, is dus e-nummervrij. Mamabrood bevat minder zout en is lactosevrij, een bron van vezels, eiwitten, vitaminen en mineralen (onder andere calcium, fosfor, koper, vitamine B1 en foliumzuur). Het brood blijft lang mals en is vol van smaak door getoaste tarwekiemen en natuurlijke fermenten.

De speciale Mamamix is verkrijgbaar in balen van 20 kg, goed voor zo’n 35 broden. Per baal worden 35 broodschuiven meegeleverd waarop alle informatie van de actie is te vinden. Ook worden er Mama Brood- ouwels meegeleverd. Met het gebruik van de schuiven en de ouwels krijgt het Mamabrood een prachtige uitstraling dat extra opvalt in het broodschap. Bij afname van drie balen mix krijgt de bakker bovendien een gratis promotiepakket met posters, wobblers, een display met informatiefolders en buttons.

Vanaf de week na Moederdag is het de broodmix en het promotiemateriaal in heel Nederland leverbaar. Meer info: www.cordaidmemisa.nl/mamabrood.

Meer berichten

  • bakkerijmuseum 19e eeuwse takkenbosoven (Medium)

    Bakkerijmuseum Hattem in top-5 Zoover

    HATTEM – Het jaar kan voor het Nederlands Bakkerijmuseum niet meer stuk. Nadat het museum eerder dit jaar uitgeroepen werd tot ‘Gaafste Cultuurplek in de regio’ scoort het nu de vierde plek in de jaarlijkse nationale ranglijst van meest geliefde musea bij Zoover. Het Nederlands… Lees verder →

  • eisma nummer 1

    Vakbladuitgever Eisma op 1 in Adformatie

    In het jaarlijkse kerstrapport van Adformatie is de Eisma Media Groep uitgeroepen tot overall winnaar in de categorie Vakbladuitgeverijen. Met name door adverteerders wordt de uitgeverij, met vestigingen in Leeuwarden en Doetinchem, het hoogst gewaardeerd. Vakblad IJs! is één van de vele vakbladen die door… Lees verder →

  • sleutelhanger

    Traditionele Kerstvaktechniek in bakkerijmuseum

    MEDEMBLIK – De decembermaand is in de bakkerij traditioneel een maand van veel drukte, lichte chaos maar vooral ook veel gezelligheid. In bakkerijmuseum De Oude Bakkerij in Medemblik vinden de komende weken daarom allerlei lekkere, ambachtelijk activiteiten plaats. Er worden ouderwetse lekkernijen gemaakt, zoals Weihnachtstollen,… Lees verder →

  • STUDENTEN BAKERY INSTITUTE SCOREN OP BAKKERSVAKWEDSTRIJDEN

    Bakery Institute en NBA slaan handen ineen

    ZAANDAM – Met ingang van 2015 zullen de opleidingen Puur Boulangerie, Puur Desem en Puur Patisserie van het Bakery Institute in Zaandam in een samenwerking met de Nationale Bakkerij Academie worden aangeboden. Dat maken beide partijen bekend. “Dit betekent dat we meer bakkers kunnen bereiken… Lees verder →

  • Franchiser slepen Bakker Bart voor de rechter

    Bart’s Retail opnieuw onder vuur

    BEUNINGEN– Bart’s Retail, het moederbedrijf van de formule Bakker Bart, ligt opnieuw onder vuur. Enkele tientallen franchisenemers slepen het concern voor de rechter, omdat dat hen bewust zou hebben misleid. Dat meldden diverse media, waaronder EenVandaag en de NOS. Volgens de franchisenemers spiegelde Bart’s Retail mooiere… Lees verder →

  • Campagnebeeld brood.net social media campagne

    Brood.net mikt op miljoenenpubliek met campagne

    WAGENINGEN – Na de succesvol verlopen introductie van de vernieuwde website brood.net in oktober, wordt op 19 december een nationale sociale media campagne voor consumenten gestart. Deze online actie richt zich op het trekken van bezoekers naar brood.net en de naamsbekendheid van dé website over… Lees verder →

  • Het roggebrood van bakker Marten Boonstra uit Akkrum is genomineerd voor de titel Streekproduct van het Jaar 2014.

    Veel bakkers bij verkiezing Lekkerste Streekproduct

    HILVERSUM – Het roggebrood van Echte Bakker Boonstra uit Akkrum, het speltbrood van Bakkerij Raat uit Medemblik, de Gelderse Verleiding van Echte Bakker van der Veer uit Barneveld en de puddingkoeken van Bakkerij Groffen in Bergen op Zoom zijn genomineerd voor de titel Lekkerste Streekproduct… Lees verder →

  • Consumenten zijn gevoelig voor unieke smaken en eten met een authentiek verhaal.

    Food Trends 2015: ambachtelijk eten

    EDE – Consumenten zijn gevoelig voor unieke smaken en eten met een authentiek verhaal. Dat is één van de trends die FoodService Instituut Nederland (FSIN) constateert. Het kennisinstituut publiceerde acht trends vanuit Amerika waarvan wordt verwacht dat deze ook voor Nederland gelden. Overal ambachtelijk eten:… Lees verder →

  • Leukste Bakker van NL (Small)

    Al meer dan 12.000 stemmen voor Leukste Bakker

    ROSMALEN – Er zijn al meer dan 12.000 stemmen uitgebracht door klanten van bakkers voor de verkiezing Leukste Bakker van Nederland. Dat maakt organisator Vote Company bekend. “Een mooi aantal”, zegt woordvoerder Marcel Demper. “Het aantal stemmen bewijst dat de verkiezing leeft onder genomineerden en… Lees verder →

  • Lekkerste oliebol1 (Small)

    Beste oliebol van Nederland van Fleuren en Gommans

    WAGENINGEN – Het concept ‘De Echte Oliebol’ van de Echte Bakkers Marc Fleuren (Roermond, Baarlo) en Gommans (Sevenum, Venray, Swalmen en Boxmeer) is eerste geworden in de landelijke oliebollenkeuring van het Echte Bakkersgilde. Krachten bundelen Fleuren en Gommans bundelden eind vorig jaar hun krachten en… Lees verder →

Naar archief →